Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Keď hovorí písmo a obraz

Grafický dizajn je trochu zastaraný pojem. Kedysi to bolo najmä plošné spojenie obrazu a písma s uplatnením v knihách, časopisoch a na plagátoch. Dnes je to skôr komunikačný dizajn, ktorý musí v záplave informácií vytŕčať a neomylne odovzdať svoje posolstvo. Profit sa rozpráva so špičkovými slovenskými dizajnérmi o tom, čo ich svetom najviac hýbe.

Môžeme hodnotiť estetiku, krásu nejakého diela, aj plagátu, ale vždy to bude subjektívna záležitosť. Existujú však aj objektívne kritériá na hodnotenie dobrého dizajnu. „Napríklad nie je jedno, akým písmom sa kniha vysádže. Od toho závisí, či sa text dobre číta. Môže sa stať, že čitateľ knihu odloží, často ani nevie prečo, ale reaguje tak na zlé medziriadkové medzery či typ písma,“ vysvetľuje dizajnér Martin Bajaník.

Text pritom môže byť výborný, knihu pokazí hlúpy dizajn. „Sám si vyberám knihy podľa toho, či sa mi na prvý pohľad páčia. Robím to vedome a iste to robí aj veľa iných ľudí, hoci možno skôr podvedome,“ tvrdí. Na Slovensku už podľa neho možno nájsť na pultoch knihy s naozaj dobrým dizajnom. „Situácia sa v posledných rokoch veľmi zlepšila. Lídrami sú vydavateľstvá Slovart a Artforum. Najmä v Artfore veľmi dbajú na vyznenie kníh, často je to na rozhraní medzi umením a dizajnom. Slovart pred časom oslovil študentov a získal tak spolupracovníkov,“ konštatuje.

Článok pokračuje pod video reklamou

Keď hovorí písmo a obrazZdroj: Archív Doda Dobríka | Petit Press 2016

Vydávanie kníh s dobrým dizajnom však nie je jednoduché. „Často sú to stratové podniky, nevrátia sa ani náklady,“ hovorí M. Bajaník a púšťa sa do porovnania so svetom, kde knižný trh funguje trocha inak. „Rýchloobrátkové tituly sa vydávajú bežne len v mäkkej väzbe, tak sú lacnejšie, ale účel knihy splnia. Ľudia si ich kupujú na cestovanie alebo relax – prečítajú a niekedy aj zahodia alebo posunú ďalšiemu človeku. Na Slovensku mnohí zákazníci takzvané paperbacky nechcú, uprednostňujú tvrdú väzbu,“ hovorí M. Bajaník.

Ako dizajnér má skúsenosť aj s prácou na knihách, hoci ich veľa nerobil. Po ukončení štúdia sa venoval prevažne komerčnému dizajnu v reklame. Takže má určite kompetenciu odpovedať na otázku, prečo reklama často obťažuje. A či sa dá robiť tak, aby oslovila, ale nebola agresívna. „V reklame možno pozorovať jej estetický jazyk. Mení sa, keď idete od západných krajín smerom na východ. Západná Európa je trochu ďalej a za pekné považuje iné veci ako my. Celkom iné stvárnenie majú reklamy v pobaltských štátoch a v Rusku,“ hovorí M. Bajaník.

Uvažujeme nad tým, prečo u nás všeličo „západné“ považujeme za škaredé. Je to dané podľa neho aj tým, že na Západe už veľmi dlho funguje komunikačný dizajn, uhladené veci sú opozerané a dizajnéri preto hľadajú polohy, ktorým zatiaľ veľmi nerozumieme. „Dobrým príkladom sú detské knihy. Ilustrujú ich niečím, čo vyzerá ako čmáranice, kým my stále vychádzame z Albína Brunovského, Miroslava Cipára a iných známych ilustrátorov. Estetika je jednoducho iná, mení sa so zemepisnou šírkou,“ vysvetľuje grafik.

DIZAJN S KÁVOU

Reklama môže zaujať formou. Čím dlhšie v spoločnosti funguje dizajn, tým býva kultivovanejší. Vidno to aj na slovenskej reklame, je už úplne inde ako v deväťdesiatych rokoch, dizajn reklamy je už kultivovaný. „Problém reklamy je najmä v jej množstve, je všade, kam sa obzriete. Nevyhnete sa jej,“ hodnotí M. Bajaník, ktorý je známy predovšetkým ako autor konceptu kaviarní Foxford.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PTY na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PTY na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  2. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  3. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  4. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  8. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  9. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  2. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  4. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  5. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 100
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 013
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 579
  4. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 10 594
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 10 370
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 10 017
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 9 979
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 991
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 828
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 512