Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Keď hovorí písmo a obraz

Grafický dizajn je trochu zastaraný pojem. Kedysi to bolo najmä plošné spojenie obrazu a písma s uplatnením v knihách, časopisoch a na plagátoch. Dnes je to skôr komunikačný dizajn, ktorý musí v záplave informácií vytŕčať a neomylne odovzdať svoje posolstvo. Profit sa rozpráva so špičkovými slovenskými dizajnérmi o tom, čo ich svetom najviac hýbe.

Môžeme hodnotiť estetiku, krásu nejakého diela, aj plagátu, ale vždy to bude subjektívna záležitosť. Existujú však aj objektívne kritériá na hodnotenie dobrého dizajnu. „Napríklad nie je jedno, akým písmom sa kniha vysádže. Od toho závisí, či sa text dobre číta. Môže sa stať, že čitateľ knihu odloží, často ani nevie prečo, ale reaguje tak na zlé medziriadkové medzery či typ písma,“ vysvetľuje dizajnér Martin Bajaník.

Text pritom môže byť výborný, knihu pokazí hlúpy dizajn. „Sám si vyberám knihy podľa toho, či sa mi na prvý pohľad páčia. Robím to vedome a iste to robí aj veľa iných ľudí, hoci možno skôr podvedome,“ tvrdí. Na Slovensku už podľa neho možno nájsť na pultoch knihy s naozaj dobrým dizajnom. „Situácia sa v posledných rokoch veľmi zlepšila. Lídrami sú vydavateľstvá Slovart a Artforum. Najmä v Artfore veľmi dbajú na vyznenie kníh, často je to na rozhraní medzi umením a dizajnom. Slovart pred časom oslovil študentov a získal tak spolupracovníkov,“ konštatuje.

SkryťVypnúť reklamu

Keď hovorí písmo a obrazZdroj: Archív Doda Dobríka | Petit Press 2016

Vydávanie kníh s dobrým dizajnom však nie je jednoduché. „Často sú to stratové podniky, nevrátia sa ani náklady,“ hovorí M. Bajaník a púšťa sa do porovnania so svetom, kde knižný trh funguje trocha inak. „Rýchloobrátkové tituly sa vydávajú bežne len v mäkkej väzbe, tak sú lacnejšie, ale účel knihy splnia. Ľudia si ich kupujú na cestovanie alebo relax – prečítajú a niekedy aj zahodia alebo posunú ďalšiemu človeku. Na Slovensku mnohí zákazníci takzvané paperbacky nechcú, uprednostňujú tvrdú väzbu,“ hovorí M. Bajaník.

Ako dizajnér má skúsenosť aj s prácou na knihách, hoci ich veľa nerobil. Po ukončení štúdia sa venoval prevažne komerčnému dizajnu v reklame. Takže má určite kompetenciu odpovedať na otázku, prečo reklama často obťažuje. A či sa dá robiť tak, aby oslovila, ale nebola agresívna. „V reklame možno pozorovať jej estetický jazyk. Mení sa, keď idete od západných krajín smerom na východ. Západná Európa je trochu ďalej a za pekné považuje iné veci ako my. Celkom iné stvárnenie majú reklamy v pobaltských štátoch a v Rusku,“ hovorí M. Bajaník.

SkryťVypnúť reklamu

Uvažujeme nad tým, prečo u nás všeličo „západné“ považujeme za škaredé. Je to dané podľa neho aj tým, že na Západe už veľmi dlho funguje komunikačný dizajn, uhladené veci sú opozerané a dizajnéri preto hľadajú polohy, ktorým zatiaľ veľmi nerozumieme. „Dobrým príkladom sú detské knihy. Ilustrujú ich niečím, čo vyzerá ako čmáranice, kým my stále vychádzame z Albína Brunovského, Miroslava Cipára a iných známych ilustrátorov. Estetika je jednoducho iná, mení sa so zemepisnou šírkou,“ vysvetľuje grafik.

DIZAJN S KÁVOU

Reklama môže zaujať formou. Čím dlhšie v spoločnosti funguje dizajn, tým býva kultivovanejší. Vidno to aj na slovenskej reklame, je už úplne inde ako v deväťdesiatych rokoch, dizajn reklamy je už kultivovaný. „Problém reklamy je najmä v jej množstve, je všade, kam sa obzriete. Nevyhnete sa jej,“ hodnotí M. Bajaník, ktorý je známy predovšetkým ako autor konceptu kaviarní Foxford.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  6. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  7. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  8. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  9. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  10. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  1. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  2. Až dve tretiny Slovákov chcú mať všetky služby v jednom balíku
  3. A čokoládového Oscara získava – táto slovenská pralinka! Mňam!
  4. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť!
  8. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  9. Jesenný školský zber papiera je v plnom prúde
  10. Počúvali ste na cestách kazety v aute? Vieme, kto za tým stál
  1. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 212
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 726
  3. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 7 759
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 363
  5. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 5 865
  6. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 107
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 674
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 203
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 588
  10. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 2 463
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Spoločnosť Invita sa špecializovala na výrobu oceľových rúr.

Majetok spoločnosť Invita rozpredávajú.


21 h
Zuzana Kepplová.

Jednotka moci v štáte naďalej drží.


3 h
Dole vodou so Samom Marcom

Životopisný film by sa volal Peter Pellegrini ležiaci, spiaci.


24. okt
Čistenie zubov zubnou niťou.

Rady ako a čím je najlepšie čistiť si zuby.


20 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Komodita tvorí len necelých 40 percent z ceny elektriny.


21 h
Reťazce chcú znížiť svoju uhlíkovú stopu

Reťazce chcú znižovať emisie, stenčujú plastové obaly.


15. okt
Obchody odporúčajú vyzdvihnutie objednávok na pobočkách.

Dôvodom je čipová kríza a kapacity výrobcov z Ázie.


24. okt
Hotel Slovan v centre Piešťan je od roku 1986 opustený.

Hotel Slovan chátra desaťročia.


24. okt

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 29 792
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 17 441
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 13 249
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 337
  5. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 250
  6. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 724
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 268
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 925
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu