Pre slovenský sen o úspechu neplatí, že veľkí pohltia malých. Malí sa stali veľkými, keď sa spojili – a nie je na tom nič socialistické. Je to všetko o tvrdom biznise, kde sa v našich podmienkach dá presadiť len spoločne.
Greencoop, zelená firma roka 2015 (Via Bona), má veľké a novým členom otvorené pestovateľské družstvo i vlastnú obchodnú spoločnosť. Česká technologická firma NWT, ktorá Farmou Kameničany prvýkrát zabŕdla do agrobiznisu, je iniciátorom združenia nezávislých slovenských pestovateľov Ovozela, ktorí spoločne ponúkajú svoje produkty.

Slovenský paradajkový senZdroj: Vladimír Kampf /PROFIT | Petit Press 2016
Obe reagovali na potreby trhu a signály supermarketov, kde si spotrebiteľ začal žiadať produkt zo Slovenska. „Mali sme najskôr obchodnú firmu, ktorá dovážala ovocie a zeleninu zo zahraničia. Potom nám okolo roku 2005 supermarkety začali signalizovať, že majú záujem o slovenský produkt. Zastupovali sme najskôr slovenských pestovateľov, ale neskôr sme usúdili, že do toho musíme ísť sami,“ hovorí pre Profit Zsolt Bindics, predseda Greencoopu.
„Nie sme pestovatelia, ale obchodníci. Rozhodli sme sa pre paradajky preto, že je to v supermarketoch komodita číslo jeden,“ tvrdí Jiří Stodůlka, zástupca firmy NWT. Pre oboch je okrem maximalizovania ziskov dobrou logistikou a marketingom prioritou aj efektívne využívanie energií a dodávanie lokálneho produktu na lokálne trhy.
Slovenské verzus dovezené
Zsolt Bindics, predseda družstva Greencoop, hovorí: „Na Slovensko sa paradajky dovážajú z Holandska, Belgicka, Poľska, Španielska a Maroka.“ V Španielsku a Maroku sa podľa neho tridsať až štyridsať rokov pestujú na tých istých veľkých poliach.
„Sú značne vyčerpané a kontaminované. V skleníku dokážete zabezpečiť sterilné prostredie, ale vonku je nevyhnutné striekať proti škodcom,“ dodáva. V Holandsku sa pestuje podobne ako na Slovensku v skleníkoch, no je tam menej slnka a skleníky sa často vykurujú zemným plynom.