Každý biznismen by mal vedieť, že rozhadzovať hneď prvé zarobené peniaze nie je múdre. Stáva sa však, že keď sa firma dobre rozbehne, niektorí hneď míňajú. Možno nie na drahé autá, ale povedzme na investície do podnikania. Uvedomelejší si odkladajú.
MENEJ NA VSTUPE
Šetriť je však niekedy ťažké. Mnohí netušia, kde majú začať. Ale rovnaký meter pre všetkých neexistuje, vraví senior manažér oddelenia poradenských služieb v oblasti zvyšovania výkonnosti KPMG na Slovensku Milan Gajdoš.

Ako optimalizovať?Zdroj: Fotolia.eu | Petit Press 2016
„Je potrebné zhodnotiť špecifiká podniku a situáciu, v akej sa podnik nachádza. Za najvýznamnejšie oblasti, kde je možné dosiahnuť zlepšenie, považujeme nižšie náklady na vstupe, napríklad efektívne nastavený proces nákupu,“ dodáva. Podľa M. Gajdoša sa dá optimalizovať aj pracovný kapitál, pričom je potrebné štandardizovať a automatizovať vybrané procesy.
Riaditeľ oddelenia auditu poradenskej spoločnosti Deloitte Patrik Ferko konštatuje, že snaha o čo najrýchlejšie šetrenie nie je momentálne prioritou podnikateľov. „Väčšina spoločností prešla fázou skresávania nákladov od roku 2009, čo bolo spôsobené ekonomickou krízou. Zameranie malých a stredných podnikov je momentálne na oblasť inovácií a odlíšenie sa od konkurencie. Ale najmä na rast,“ vysvetľuje.
POHĽAD ZVONKA
Identifikovať priestor na úspory môže aj poradenská firma. Mnohí podnikatelia netušia, či sa oplatí investovať do rád od profesionálov a kedy sa im tieto náklady vrátia.

Milan GajdošZdroj: Archív M. Gajdoša | Petit Press 2016
„Konzultácie s externým tímom majú význam z viacerých perspektív. Napríklad zvyšuje sa pravdepodobnosť zavedenia radikálnejších opatrení s väčším dosahom,“ zdôrazňuje M. Gajdoš. Podľa P. Ferka vedia externí konzultanti priniesť nový pohľad a pridanú hodnotu, ktorú podnikatelia možno nie sú schopní identifikovať, prípadne nemajú ani možnosť si overiť, či dané riešenie už niekto v praxi úspešne aplikoval.

Patrik FerkoZdroj: Archív Patrika Ferka | Petit Press 2016
Návratnosť investícií do týchto služieb sa podľa M. Gajdoša zväčša pohybuje v rozmedzí štyroch až 18 mesiacov. Niektoré poradenské firmy, napríklad tie, ktoré poskytujú službu externého finančného riaditeľa, však pracujú aj za províziu z budúcich ziskov, ktoré sa optimalizáciou podarí dosiahnuť. To znamená, že zaplatíte až vtedy, keď získate. V každom prípade dokáže konzultant ľahko vyčísliť, koľko firme zarobil a koľko ju stál. Je v jeho záujme pokračovať v jej službách.