SME

Žiadna charita: Svet potrebuje viac sociálnych biznisov

Pojem sociálny biznis na Slovensku nie je veľmi známy. Uprednostňujú sa klasické formy podnikania alebo startupy. Vo svete sa však začína vnímať ako životaschopné riešenie reálnych problémov spoločnosti.

Impact Hub je medzinárodná platforma, pôsobí v osemdesiatich krajinách a stojí za iniciatívou Social Business. Baška Klimek z bratislavského Impact Hubu hovorí, že na Slovensku je tento pojem spájaný s nepochopením. Dodáva, že sociálny biznis je niečo medzi klasickým podnikom, startupom a neziskovou organizáciou.

„Využíva klasické podnikateľské riešenia, ale orientuje sa na reálne problémy spoločnosti. Môže to byť zamestnávanie ľudí bez domova, ale aj technológie. Zatiaľ však nefunguje podporný systém,“ naznačuje B. Klimek. Impact Hub sa snaží o to, aby ľudia pochopili nový trend. Ide najmä o začínajúcich a mladých podnikateľov. Motivovať chce aj neziskové organizácie, aby nezostávali len pri dvoch percentách z dane alebo grantoch.

SkryťVypnúť reklamu

Dušan Matuška,Hela Kusá, Sergej Kára, Branislav ŠmidtZdroj: Natália Jakubcová | Petit Press 2016

„Aj neziskovky môžu podnikať a získať zdroje na podporu činnosti. Pri návšteve kaviarne si môžeme vybrať, či pôjdeme do podniku, ktorý iba zarába, alebo aj pomáha,“ hovorí Sergej Kára z občianskeho združenia Vagus, ktoré sa orientuje na bezdomovcov v nízkoprahovom centre Domec a prevádzkuje bratislavskú kaviareň Dobre & Dobré v Starom Meste.

TRADÍCIA A MODERNA

Podstatou podnikania je zisk. „Aj sociálny biznis musí byť ziskový, aby bol udržateľný. Rozdiel je možno v tom, že zisk sa nerozdeľuje, ale vracia na ďalší rozvoj,“ vysvetľuje Branislav Šmidt z Impact Hubu. Sociálny biznis môže byť tradičný, ale aj moderný. Od kaviarne až po počítačové hry.

SkryťVypnúť reklamu

„Chceme motivovať k tomu, aby podnikanie riešilo spoločenské problémy, aby nebolo zahľadené samo do seba a do svojho produktu,“ dopĺňa B. Šmidt. Projekt SocialBusiness.sk združuje teraz sedem firiem a organizácií, postupne sa pridáva ďalších päť.

Baška Klimek, Impact Hub BratislavaZdroj: Natália Jakubcová | Petit Press 2016

„Robíme to preto, lebo chceme zmeniť vnímanie sociálneho biznisu na trhu. Základný prvok je aktívny jednotlivec, ktorý nemyslí len na zisk. Vidíme veľa bublín, snažíme sa zreálniť podnikanie a motivovať,“ uvádza B. Klimek. B. Šmidt z Impact Hubu zdôrazňuje, že sociálne podnikanie neznamená odmietnutie zisku z princípu.

Uvažuje však o tom, ako firma či spoločnosť so ziskom nakladá. „Nie je to o tom, že zisk si prerozdelíme a o rok vytvoríme ešte väčší a kúpime si nové auto. Zisk z podnikania by sa mal presmerovať do zmysluplných projektov,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

DLHŠIA CESTA

S. Kára z kaviarne Dobre & Dobré, kde zamestnávajú ľudí bez domova, tvrdí, že zisk je rovnako podstatný ako sociálna rovina. „Cesta k profitu je pre nás oveľa dlhšia, nákladová rovina na sociálny aspekt je väčšia ako v bežnej kaviarni. Dôležité je cestou k zisku niečo dokázať. Zisk chceme investovať do projektov, ktoré robíme. Zasa to nie je o kupovaní nového auta alebo exkluzívnej dovolenky, ale o prosociálnom využití zisku,“ opisuje S. Kára a vymenúva aktivity, ktoré z podstaty nemôžu byť ziskové.

„Robíme terénnu sociálnu prácu pre ľudí bez domova. Fungujeme ako občianske združenie, ktoré musí získavať zdroje na to, aby mohlo fungovať. Externé financovanie z kaviarne im iba pomáha.“ Stratégia sociálneho biznisu je zaplatiť ľudí tak, abyzo mzdy mohli slušne a normálne fungovať. O rozdeľovaní zisku v prvých rokoch podnikania nemôže byť reč. Myslí si to aj Helena Kusá, ktorá reprezentuje značku Hento – Toto.

SkryťVypnúť reklamu
Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G4PW3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 4. 2025)
USD 1.097
AUD 1.817
CZK 25.195
JPY 160.580
CAD 1.566
GBP 0.856
HUF 407.950
PLN 4.294
CHF 0.938
SEK 11.078

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 20 939
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 451
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 630
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 404
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 897
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 232
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 696
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 527
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 910
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 395
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 529
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 515
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 110
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 147
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 786
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 910
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 395
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 529
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 515
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 110
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 147
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 786
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu