Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Tajomstvo bielej kupoly alebo ako sa rodí radar

Radar musí rozpoznať na nebi aj predmety s rozlohou jedného štvorcového metra, teda aj drony a rakety s plochou dráhou letu. Elektronické oči sú užitočné aj pre civilné letectvo. Starajú sa o bezpečnosť a robia to dobre.

V okruhu osemdesiatich kilometrov ľudí šokoval obrovský výbuch. Dve stíhačky Typhoon britskej protivzdušnej obrany hlučne prekročili nadzvukovú rýchlosť. Prenasledovali neznáme lietadlo, ktoré bez ohlásenia vletelo cez Lamanšský prieliv nad územie Veľkej Británie.

Priblížili sa tesne k nemu, zistili typ lietadla, krajinu, kde je registrované, nadviazali kontakt s posádkou a prikázali bezpodmienečne nasledovať na najbližšie vhodné letisko. Tým bolo londýnske dopravné letisko Stansted. Narušiteľom bol Antonov An-26, starý nákladniak sovietskej výroby z flotily lotyšskej firmy Raf-Avia, a jeho trojčlennú posádku si okamžite po vynútenom pristátí rozobrali na výsluch britskí policajti. Všetko sa rýchle vyjasnilo.

SkryťVypnúť reklamu

Antonov viezol z Talianska do Birminghamu komponenty pre britskú automobilku, a keď opúšťal francúzsky vzdušný priestor, nevedno prečo, vysielačkou okamžite nenadviazal kontakt s riadením letov nad Veľkou Britániou. Bolo to pred dvoma rokmi. Na probléme s lotyšským lietadlom Philip Lamb, veliteľ radarovej základne britského kráľovského letectva v Portreathe na juhozápade krajiny, vysvetľuje potrebu sústavného prehľadu a absolútnej kontroly nad všetkým, čo sa vo vzduchu deje.

Tajomstvo bielej kopulyZdroj: Ján Blažej | Petit Press 2016

„Všetky lietadlá sa musia samy prihlásiť riadeniu leteckej prevádzky a riadiť sa prísnymi pravidlami premávky,“ hovorí. Upozorňuje však, že podozrivé lety nemusia byť vždy hrozbou. Môže ísť aj o poruchu palubnej vysielačky, prípadne iba o omyl pilota. Samozrejme, ani také chyby nemožno tolerovať, lebo nad hlavami je jeden z najrušnejších vzdušných priestorov na svete. Denne tam lieta osemtisíc lietadiel a helikoptér, civilných i vojenských, dopravných aj športových.

SkryťVypnúť reklamu

RADAR V POLI

Z Atlantiku vyčnievajú zhruba šesťdesiat metrov vysoké strmé žulové útesy. Územie sa nazýva Koniec krajiny – zelený jazyk, vyplazený juhozápadným smerom do mora. Je to romantický prímorský pás vyhľadávaný britskými cykloturistami i pešími na dlhé prechádzky, pozorovateľmi nekonečných kŕdľov morského vtáctva a najlepšie miesto pre surfistov.

Míňame štyri obrovské dráhy opusteného letiska, kde bola počas druhej svetovej vojny základňa stíhacích lietadiel, miesto medzipristátí amerického i kanadského letectva, bojových letov až do severnej Afriky a na Blízky východ i sídlo pobrežného velenia Kráľovských vzdušných síl (RAF). V roku 1980 tam RAF zriadili radarovú stanicu na kontrolu neba nad juhozápadom krajiny.

Tajomstvo bielej kopulyZdroj: Ján Blažej | Petit Press 2016

SkryťVypnúť reklamu

Úzka asfaltka za plotom vedie medzi zelenými plochami poľa vysadeného kelom, za ktorými je čosi ako veľká biela lopta. Tabuľka na drevenej ohrade upozorňuje na ešte jednu bezpečnostnú kontrolu, teraz samoobslužnú. Dôrazne vystríha, že k radaru sa človek smie priblížiť, iba ak nemá implantovaný kardiostimulátor. Radarové lúče by zničili nastavenie prístroja na úpravu činnosti srdca.

STRÁŽNY COMMANDER

Obrovská biela ako lopta „pozošívaná“ kupola ukrýva zariadenie, ktoré sa volá prehľadový radar Commander. Kupola zo špeciálneho materiálu je krytom, ktorý dovolí sústavný nerušený prechod rádiofrekvenčnej energie z antény radaru do širokého priestoru i príchod odrazených signálov nazad. Zároveň aj chráni pred výkyvmi teploty, nápormi vetra od mora i agresívnou korozívnou soľou v prímorskom ovzduší.

SkryťVypnúť reklamu

Radar umožňuje veleniu aj v nepriaznivých meteorologických i elektronických podmienkach udržiavať prehľad na vzdialenosť 470 kilometrov a až do výšky vyše tridsať kilometrov. Dokáže identifikovať možnú prichádzajúcu hrozbu zo vzduchu a tak prispievať k ochrane vzdušného priestoru krajiny. Je schopný navádzať stíhačky aj iné lietadlá, aby zachytili a zblízka preskúmali zdroj ohrozenia, pomáha riadiť vojenskú i civilnú leteckú premávku a vykonávať niektoré funkcie riadenia vzdušného boja.

Registruje tiež predmety s rozlohou jedného štvorcového metra, teda aj drony a rakety s plochou dráhou letu. Funguje aj autonómne, so štyrmi vojakmi v operačnej kabíne ako samostatná jednotka. Môže však byť aj integrovaný do existujúceho systému armádneho velenia. Vo svete je zatiaľ sedemnásť radarov tohto typu. Osvedčili sa aj v horúčavách púští Afganistanu či Iraku, ako aj na polárnom kruhu v Nórsku. V kupole je aj veľká brána, ktorou môže dnu vcúvať náves s ťahačom.

SkryťVypnúť reklamu

Anténa sa zloží a radar na teleskopických podperách klesne na náves. Vo veľkom vojenskom konflikte by radary žili iba niekoľko desiatok minút, preto musia byť mobilné. Na nové miesto bojového nasadenia ich odvezie ťahač, na väčšie vzdialenosti aj vlak, nákladné lietadlo či ťažký vrtuľník. Pol hodiny po presune môže byť na novom mieste opäť v prevádzke.

VLASŤ RADAROV

Radary vznikli z potreby včas varovať pred nepriateľskými lietadlami. V londýnskom Múzeu vedy je originál prístroja, ktorým v roku 1935 inžinier Robert Watson Watt uskutočnil prísne tajný experiment a odhalil prelietavajúci veľký bombardér. Pomohol si pritom signálmi z vysielača neďalekej stanice BBC.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PWG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PWG na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  4. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  5. Zázračná škola so zelenou strechou
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Crème de la crème po slovensky
  8. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  9. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  10. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 556
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 536
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 696
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 221
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 721
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 265
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 226
  8. Po Slovensku na motorke 5 887
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 252
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 463
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Paluda odpovedá na otázky novinárov po pojednávaní v kauze Kuciak na Najvyššom súde.

Čelil Harabinovi, zlákala ho SaS. Neskôr to ľutoval.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Stretnutie lídrov sa konalo v Ženeve.


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


8 h
Po projekte Yosaria Plaza zostal iba skelet, ktorý domáci volajú Hirošima.

Developerský projekt vyrastie na starej Hirošime.


a 1 ďalší 11 h
Generálny riaditeľ Ahoj Marek Šupa

Nebankovka Ahoj ide do biznisu odložených platieb.


16. jún