SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Tajomstvo bielej kupoly alebo ako sa rodí radar

Radar musí rozpoznať na nebi aj predmety s rozlohou jedného štvorcového metra, teda aj drony a rakety s plochou dráhou letu. Elektronické oči sú užitočné aj pre civilné letectvo. Starajú sa o bezpečnosť a robia to dobre.

V okruhu osemdesiatich kilometrov ľudí šokoval obrovský výbuch. Dve stíhačky Typhoon britskej protivzdušnej obrany hlučne prekročili nadzvukovú rýchlosť. Prenasledovali neznáme lietadlo, ktoré bez ohlásenia vletelo cez Lamanšský prieliv nad územie Veľkej Británie.

Priblížili sa tesne k nemu, zistili typ lietadla, krajinu, kde je registrované, nadviazali kontakt s posádkou a prikázali bezpodmienečne nasledovať na najbližšie vhodné letisko. Tým bolo londýnske dopravné letisko Stansted. Narušiteľom bol Antonov An-26, starý nákladniak sovietskej výroby z flotily lotyšskej firmy Raf-Avia, a jeho trojčlennú posádku si okamžite po vynútenom pristátí rozobrali na výsluch britskí policajti. Všetko sa rýchle vyjasnilo.

SkryťVypnúť reklamu

Antonov viezol z Talianska do Birminghamu komponenty pre britskú automobilku, a keď opúšťal francúzsky vzdušný priestor, nevedno prečo, vysielačkou okamžite nenadviazal kontakt s riadením letov nad Veľkou Britániou. Bolo to pred dvoma rokmi. Na probléme s lotyšským lietadlom Philip Lamb, veliteľ radarovej základne britského kráľovského letectva v Portreathe na juhozápade krajiny, vysvetľuje potrebu sústavného prehľadu a absolútnej kontroly nad všetkým, čo sa vo vzduchu deje.

Tajomstvo bielej kopulyZdroj: Ján Blažej | Petit Press 2016

„Všetky lietadlá sa musia samy prihlásiť riadeniu leteckej prevádzky a riadiť sa prísnymi pravidlami premávky,“ hovorí. Upozorňuje však, že podozrivé lety nemusia byť vždy hrozbou. Môže ísť aj o poruchu palubnej vysielačky, prípadne iba o omyl pilota. Samozrejme, ani také chyby nemožno tolerovať, lebo nad hlavami je jeden z najrušnejších vzdušných priestorov na svete. Denne tam lieta osemtisíc lietadiel a helikoptér, civilných i vojenských, dopravných aj športových.

SkryťVypnúť reklamu

RADAR V POLI

Z Atlantiku vyčnievajú zhruba šesťdesiat metrov vysoké strmé žulové útesy. Územie sa nazýva Koniec krajiny – zelený jazyk, vyplazený juhozápadným smerom do mora. Je to romantický prímorský pás vyhľadávaný britskými cykloturistami i pešími na dlhé prechádzky, pozorovateľmi nekonečných kŕdľov morského vtáctva a najlepšie miesto pre surfistov.

Míňame štyri obrovské dráhy opusteného letiska, kde bola počas druhej svetovej vojny základňa stíhacích lietadiel, miesto medzipristátí amerického i kanadského letectva, bojových letov až do severnej Afriky a na Blízky východ i sídlo pobrežného velenia Kráľovských vzdušných síl (RAF). V roku 1980 tam RAF zriadili radarovú stanicu na kontrolu neba nad juhozápadom krajiny.

Tajomstvo bielej kopulyZdroj: Ján Blažej | Petit Press 2016

SkryťVypnúť reklamu

Úzka asfaltka za plotom vedie medzi zelenými plochami poľa vysadeného kelom, za ktorými je čosi ako veľká biela lopta. Tabuľka na drevenej ohrade upozorňuje na ešte jednu bezpečnostnú kontrolu, teraz samoobslužnú. Dôrazne vystríha, že k radaru sa človek smie priblížiť, iba ak nemá implantovaný kardiostimulátor. Radarové lúče by zničili nastavenie prístroja na úpravu činnosti srdca.

STRÁŽNY COMMANDER

Obrovská biela ako lopta „pozošívaná“ kupola ukrýva zariadenie, ktoré sa volá prehľadový radar Commander. Kupola zo špeciálneho materiálu je krytom, ktorý dovolí sústavný nerušený prechod rádiofrekvenčnej energie z antény radaru do širokého priestoru i príchod odrazených signálov nazad. Zároveň aj chráni pred výkyvmi teploty, nápormi vetra od mora i agresívnou korozívnou soľou v prímorskom ovzduší.

SkryťVypnúť reklamu

Radar umožňuje veleniu aj v nepriaznivých meteorologických i elektronických podmienkach udržiavať prehľad na vzdialenosť 470 kilometrov a až do výšky vyše tridsať kilometrov. Dokáže identifikovať možnú prichádzajúcu hrozbu zo vzduchu a tak prispievať k ochrane vzdušného priestoru krajiny. Je schopný navádzať stíhačky aj iné lietadlá, aby zachytili a zblízka preskúmali zdroj ohrozenia, pomáha riadiť vojenskú i civilnú leteckú premávku a vykonávať niektoré funkcie riadenia vzdušného boja.

Registruje tiež predmety s rozlohou jedného štvorcového metra, teda aj drony a rakety s plochou dráhou letu. Funguje aj autonómne, so štyrmi vojakmi v operačnej kabíne ako samostatná jednotka. Môže však byť aj integrovaný do existujúceho systému armádneho velenia. Vo svete je zatiaľ sedemnásť radarov tohto typu. Osvedčili sa aj v horúčavách púští Afganistanu či Iraku, ako aj na polárnom kruhu v Nórsku. V kupole je aj veľká brána, ktorou môže dnu vcúvať náves s ťahačom.

SkryťVypnúť reklamu

Anténa sa zloží a radar na teleskopických podperách klesne na náves. Vo veľkom vojenskom konflikte by radary žili iba niekoľko desiatok minút, preto musia byť mobilné. Na nové miesto bojového nasadenia ich odvezie ťahač, na väčšie vzdialenosti aj vlak, nákladné lietadlo či ťažký vrtuľník. Pol hodiny po presune môže byť na novom mieste opäť v prevádzke.

VLASŤ RADAROV

Radary vznikli z potreby včas varovať pred nepriateľskými lietadlami. V londýnskom Múzeu vedy je originál prístroja, ktorým v roku 1935 inžinier Robert Watson Watt uskutočnil prísne tajný experiment a odhalil prelietavajúci veľký bombardér. Pomohol si pritom signálmi z vysielača neďalekej stanice BBC.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 9. 2022)
USD 0.957
AUD 1.492
CZK 24.650
JPY 138.390
CAD 1.316
GBP 0.903
HUF 411.720
PLN 4.804
CHF 0.944
SEK 10.919

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  2. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  5. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  6. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  8. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 312
  2. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 8 735
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 524
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 739
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 3 524
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 494
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 166
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 600

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 320
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 11 790
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 835
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 039
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 607
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 512
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 480
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 290
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plyn uniká z potrubí na štyroch miestach.

Po Nord Streame sa útokov obáva aj Nórsko.


48m
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Matovič sám ukázal, prečo by mal byť odvolaný.


4 h
Nová 155 mm samohybná kanónová húfnica ZUZANA 2.

Nedodávame to, čo je najdôležitejšie a dokonca máme navyše.


2 h
Ruský prezident Vladimir Putin.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 16 h

Neprehliadnite tiež

Zľava nemecký minister hospodárstva Robert Habeck, cez videohovor kancelár Olaf Scholz a vpravo minister financií Christian Lindner.

Nemecko neočakáva ďalšie dodávky plynu z Ruska.


TASR 19m
Štefan Czucz

Podnikateľ bol považovaný za mecenáša SMK, neskôr za vplyvného muža v pozadí strany Most-Híd.


27. sep
Logo podcastu Index

Problémom je vysoká zadlženosť, ale aj podliehanie spotrebným trendom.


a 1 ďalší 9 h
Ilustračná fotografia.

Spoločnosti očakávajú mierne zdržania.


TASR 22 h

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 14 320
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 11 790
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 835
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 039
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 607
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 512
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 480
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 290
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu