V estónskej hotelovej legende nocoval v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch každý, kto niečo znamenal. Viru si obľúbili Valentína Tereškovová, Elisabeth Taylorová, Neil Armstrong aj súdruhovia z KGB.
Keď v roku 1972 otvoril Viru svoje brány hotelovým klientom, v sekunde sa stal najžiadanejšou dočasnou adresou. Pohlavári z KGB vycítili potenciál novučičkého moderného hotela. Vedeli, že cudzinec nenájde v Tallinne štýlovejšiu alternatívu. Na špicľovanie hostí vytvorili tajnú rádiovú centrálu na dvadsiatom treťom poschodí.
V BABYLONE NÁRODOV
Počas dvoch dní a dvoch nocí, ktoré som v ikone Tallinna strávila, som nadobudla pocit, že sa tu na recepcii zhŕkol celý svet. Vrátane hlučných Fínov, ktorí si dopĺňali pitný režim brilantnými estónskymi pivami. Boli tam aj Američania na ceste autom po severských štátoch a biznismeni z Mníchova.

Hotel, ktorý zarába na KGBZdroj: Hotel Viru | Petit Press 2016
Zišli sa tu aktívne poľské babičky, utiahnutý japonský pár a šarmantní Taliani, ktorí v štýlovom loby bare srkali jedno ristretto za druhým. Babylon ná-rodností, osudov a cestovateľských zámerov naznačoval, že pôjde o hotelovú „masovku“. V izbách však panovalo ticho, mier a pohoda.
„Konkurencia medzi ubytovacími zariadeniami v Tallinne je obrovská. So štyristotisíc obyvateľmi sme relatívne malé hlavné mesto. Napriek tomu máme šesťdesiat hotelov a hostelov. Pozícia priamo v centre mesta je, samozrejme, konkurenčnou výhodou. Povedzte to však Američanovi, pre ktorého je centrom celé mesto, a vysmeje vás,“ reaguje Peep Ehasalu, komunikačný manažér siete Sokos Hotels Tallinn, ktorého súčasťou je aj hotel Viru.
VŠETKO NA JEDNO KOPYTO
Peep naznačuje, že väčšina hotelov a hostelov je bez ohľadu na cenu zhruba rovnaká. „V luxusných hoteloch aj v lacných hosteloch presne viete, čo v nich nájdete. Nečudo, že si ľudia zamieňajú hotel s nutným zlom, kde musia prespať počas krátkodobého pobytu v novej krajine.“

Hotel, ktorý zarába na KGBZdroj: Hotel Viru | Petit Press 2016
Fintou je ponúknuť klientovi niečo navyše, podľa čoho si zapamätá konkrétny hotel.
P. Ehasalu nedávno zorganizoval prieskum medzi hotelovými hosťami. „Pýtali sme sa, čo je pre nich najdôležitejšie, aby s pobytom boli spokojní. Najviac bodov získal ničím nerušený spánok, bohaté raňajky a rýchly internet. Ani najmäkšie matrace, najbohatšie raňajky a najrýchlejší internet v krajine, kde patrí wi-fi a prístup na internet k základným ľudským právam a slobodám, nie sú pre hosťa mimoriadna pridaná hodnota."
"Návštevník bude síce spokojný, že peniaze utratil dobre, ale po odchode na hotel okamžite zabudne. Aby ste prerazili v hotelovom biznise, musíte byť iný ako ostatní. Výnimočnými vecami dávate klientovi zámienku a dôvod rozprávať o hoteli priateľom a známym, “ zdôrazňuje P. Ehasalu.
Väčšinu kontraktov uzatvára manažment hotela na veľtrhoch, kde sú prítomné všetky tallinnské hotely. „Keď sme otvorili KGB múzeum, nákupcom okamžite zasvietili kontrolky. Zrazu chceli vedieť viac,“ hovorí Peep.