Karavany či obytné prívesy zatiaľ na slovenských cestách často nevidieť. Takéto cestovanie nie je pre každého. Určite nie pre tých, ktorých prioritou na dovolenke je absolútne pohodlie a luxus. S rodinou sme už vyskúšali rôzne spôsoby cestovania, dovolenky vo veľkých hotelových rezortoch, malých rodinných penziónoch, v stane aj vo vymenených bytoch. V snahe rozšíriť si obzor sme sa rozhodli požičať si karavan. Najviac sa tešili deti.
Cez webovú stránku PrenajomKaravanov.sk sme si dohodli podmienky s požičovňou. Pri rozhodovaní medzi obytným autom (autokaravanom) a obytným prívesom sme si vybrali to prvé. Na jeho šoférovanie netreba špeciálny vodičský preukaz. Malé obytné autá sú v kategórii vozidiel do 3,5 tony, takže stačí vodičské oprávnenie typu B. Karavan má spotrebu okolo dvanástich litrov na sto kilometrov, takže na čerpacej stanici sa treba zastaviť zhruba každých päťsto kilometrov.

S hotelom na kolesáchZdroj: Radka Horynová | Petit Press 2016
Po krátkej inštruktáži a formalitách sme vymenili svoje auto za autokaravan a vyrazili na cestu. Viesť karavan je akurát trochu ťažkopádne. Je dlhší, širší i ťažší než bežné auto a prevodovka zaberá tiež oveľa ťažšie. Za pár dní sme si však úplne zvykli. Navyše, kabína je vysoko, a tak má vodič veľmi dobrý výhľad na cestu.
Karavaning na Slovensku
U nás pôsobí Slovenská asociácia campingu a caravaningu (SACC). Organizuje rôzne podujatia, stretnutia karavanistov s programom pre deti i dospelých. Vydáva aj magazín a ročenku s užitočnými informáciami a na jej webovej stránke sa dá takisto nájsť veľa rád a informácií o karavaningu. Napríklad zoznam kempov, kalendár podujatí, mapy, informácie o požičovniach a predaji obytných áut.
VŠETKO POTREBNÉ
Čo sa týka cestovania, karavan je pohodlný nielen pre vodiča a spolujazdca, ale aj vzadu. Má svoju zásobu vody a k dispozícii elektrinu i plyn. Vodu čerpá zo stopäťdesiatlitrovej nádrže, do ktorej sa napúšťa hadicou. Pri úspornom režime nám voda vystačila zhruba dva dni. Dopĺňali sme ju na čerpacích staniciach, ktoré vodu poskytujú spravidla zadarmo alebo za symbolický poplatok. Elektrinu berie karavan z dvojice batérií, ktoré sa dobíjajú počas jazdy a zároveň zo solárneho panela na streche.
Plyn je z desaťkilogramovej propán-butánovej bomby. Auto, podobné dodávke, vnútri vyzerá ako miniatúrny byt. V malom priestore je všetko. Kuchynská linka s chladničkou, drezom, dvojplatničkou a dokonca digestorom, kúpeľňa so sprchou, umývadlom a chemickou toaletou, ďalej veľká skriňa, poličky, stôl, sedačky a postele. Skrátka všetko, čo sme potrebovali aj nepotrebovali. Neorientovali sme sa výlučne na kempingy, parkovali sme všade, kde to bolo možné. Karavan má dĺžku šesť a pol metra, asi o dva metre viac ako priemerný sedan.

S hotelom na kolesáchZdroj: Radka Horynová | Petit Press 2016
Na väčšine parkovísk napriek tomu nebol problém zaparkovať. Keďže ide o vozidlo do tri a pol tony, tak s ním môžete parkovať na každom klasickom parkovisku, pokiaľ nie je uvedené inak. Vždy, keď sa niekomu z posádky po ceste niečo zapáčilo, zastavili sme a preskúmali okolie.
ČAROVNÝ VÝLET
V kempe sme na ceste po Slovensku parkovali len v Slovenskom raji. Nasledujúci deň sme si chceli dať hneď od rána trasu roklinou Suchá Belá, plnou rebríkov, reťazí, vodopádov a krásnych výhľadov. Dopriali sme si teda pohodlie kempu, vodu, internet i klasické záchody. Raňajky na tejto ceste mali osobité čaro. Nikoho nebolo treba ťahať z postele, každý hneď vybehol von. Raňajkovali sme vždy vonku, pri karavane, obklopení zeleňou.