Článok pokračuje pod video reklamou
Čo je rizikový kapitál?
Znie to ako pohrávanie sa s hazardom. Tak to iste nie je. Venture capital‚ čiže rizikový kapitál spája viacerých investorov a dáva ich pôsobeniu regulovanú štruktúru. Podarilo sa nám spojiť štyridsiatich investorov vo fonde, ktorý sme uzavreli vlani, a zhromaždili sme 26 miliónov eur. Investujeme do dvoch typov spoločností. Jednu skupinu tvoria firmy vo veľmi skorom štádiu vývoja, to znamená, že majú iba nápad alebo produkt vo vývoji. Investujeme, aby spoločnosť vedela produkt ukončiť alebo doplniť tím o nejakého špecialistu, prípadne začať robiť marketing. Takých máme teraz okolo tridsať. Máme ešte druhý fond, ktorému hovoríme séria A. Je to bežný venture kapitálový fond, ktorý investuje do firiem, ktoré už fungujú, sú v zisku, alebo ho majú „na dohľad“, a potrebujú sa dramaticky rozšíriť na iné trhy či iné produkty. Sú to firmy, kde vieme investovať od tristotisíc po tri milióny eur. Spolupracujeme s firmami, ako sú napríklad Greenway alebo RF elements, ktorá sa zaoberá wi-fi príslušenstvom a anténami. Týchto firiem je vo fonde zhruba desať.
S akou návratnosťou vo fondoch počítate?
Uvedomujeme si, že pracujeme s rizikovým kapitálom. Matematika je jednoduchá. Skúsenosť je taká, že z desiatich firiem by jedna až dve mali vystreliť do násobných veľkostí. Ďalších šesť by malo prežívať alebo by sa mali reštrukturalizovať. Dve by mohli skrachovať. Prepočítali sme, že náš fond by mal investorom vracať zhruba 15 – 20 percent ročne z peňazí, ktoré vložili. Investori vkladajú peniaze postupne, vždy podľa aktuálnej potreby. Finančný model, ktorý používame‚ je schválený luxemburským regulátorom. Výnosy nie sú garantované. Dôveryhodnosť zvyšuje aj skutočnosť, že sme do fondov vložili pomerne veľa vlastných peňazí. Robíme to preto, aby sa investovanie oplatilo, napokon z výsledkov sa živíme aj my.

Ako sa robia peniaze pre rastZdroj: Vladimír Kampf/ Profit | Petit Press 2016
IVAN ŠTEFUNKO (39). Dlhodobo žil v Alžírsku, kde pracovali jeho otec stavbár a mama učiteľka ekonómie. Vyštudoval politológiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, európske štúdie na Inštitúte politických štúdií v Paríži. Ako 24-ročný vydával ľavicový magazín Slovo. Stál pri zrode predajcu leteniek Pelikan.sk, technologickej firmy Monogram, portálov Lekar.sk, Euractiv.sk, Energia.sk. Posledné roky sa venoval poradenskej firme Neulogy, dnes vedie Neulogy Ventures, ktorá spravuje technologické fondy pre slovenské startupy a inovatívne firmy.Akým spôsobom vyberáte firmy, do ktorých investujete?
Rizikový kapitál na Slovensku nebol nikdy predtým štrukturovaný. Dopyt firiem, ktoré potrebovali investície‚ bol veľký. Je nás v našej spoločnosti doslova päť a pol. Aby sme výber zvládli, vymysleli sme formulár, v ktorom nám uchádzači o kapitál uvedú všetko, čo spočiatku potrebujeme vedieť. Vo výsledku je to husto popísaná tabuľka na liste papiera. Sme dvaja investiční riaditelia, niekedy posudzujú formuláre aj investiční manažéri. S firmami, ktoré splnia naše kritériá po prvej selekcii, rokujeme, konfrontujeme s nimi predstavy o budúcnosti, o zmysluplnosti investičného zámeru. Rokovania vyústia do súboru podmienok – a ak sa dohodneme‚ nasleduje fáza rokovania o zmluvách. Celé to trvá od jedného do štyroch mesiacov. Niekedy sú rokovania zložité, najmä ak má firma komplikovanú štruktúru alebo jeden zo spoločníkov chce zo spoločnosti odísť. Aktuálne riešime prípad firmy, kde sú spoločníci z Poľska, Nemecka, Slovenska a Českej republiky, musíme teda počítať s rôznymi právnymi systémami, ľudia z tejto firmy majú rôzne záväzky.
Čím vás firma musí zaujať, aby ste s ňou rokovali? Na čo sa pýtate?
Hneď na začiatku dostaneme pomerne veľa informácií. Zaujímajú nás firmy zo sektorov, ktoré majú možnosti vysokého rastu. Dnes sú to najmä informačné technológie, ale aj hardvérové záležitosti či biotechnológie, alebo obnoviteľné zdroje energií. Nemôže to byť pekáreň alebo donášková služba, čo sú dávno popísané biznisy, kde je trh presýtený, a teda sa tam už nedá nič nové vymyslieť. Kľúčová je inovácia a perspektíva rastu. Každý z biznisov, do ktorých investujeme‚ musí mať potenciál zaplatiť aj tie, ktoré sa nevydaria.
To sa iba prehŕňate v číslach?
Nie, veľa informácií potrebujeme aj o tíme. Nezaujímajú nás jednotlivci, ktorí si popri inej práci robia nejaké vynálezcovstvo. Samo osebe je to síce hodnotné, ale potrebujete mať hotový tím, ktorý má podnikateľský rozmer. Je veľmi dôležité‚ aby sa ľudia v tíme navzájom dopĺňali – mali by teda byť technici, odborníci na marketing, ekonómovia.

Ako sa robia peniaze pre rastZdroj: Vladimír Kampf/ Profit | Petit Press 2016
Hovoríte, že tradičný biznis nemá potenciál rastu. Ale kto bude piecť rožky, keď sa všetci vrhnú na technológie?