Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Pusťme do biznisu deti, v ich pohľade na svet sa skrýva obrovský potenciál

Britský umelec a dizajnér Dominic Wilcox vo svojom rodnom meste Sunderland na severovýchode Anglicka oslovil 450 detí, aby preňho nakreslili vlastné vynálezy. Keď zozbieral viac ako šesťsto nákresov, zistil, že sa v nich skrýva obrovský potenciál. Keby všetci dospelí brali silu detskej predstavivosti vážne, svet umenia, technológií i vedy by nabral nový rozmer.

Postupne prenikajú do sveta podnikania a kreatívneho priemyslu, keďže ich pohľad na svet a jeho problémy sa diametrálne líši od toho dospelého. Dominic Wilcox bol naozaj prekvapený, aké zaujímavé a vynaliezavé koncepty deti vytvorili. Táto skúsenosť ho motivovala spustiť vlastný projekt, ktorý by tie najlepšie detské nápady premenil na skutočné produkty.

Cieľom bolo v prvom rade inšpirovať deti a povzbudiť ich, aby uverili v silu svojej predstavivosti a ukázať im, že aj ich nápady sú dosť dobré na to, aby ich niekto zrealizoval. Dominic rozbehol projekt Investors! (Vynálezcovia!) takmer dvadsiatkou workshopov, na ktorých viedol skupinky štvor- až dvanásťročných detí. Okrem iného im predstavil vlastné bláznivé vynálezy, napríklad reverzné odpočúvacie zariadenie alebo prilbu s bagrom na servírovanie raňajkových vločiek.

SkryťVypnúť reklamu

Potom ich poprosil, aby sa skúsili zamyslieť, čo by im alebo členom ich rodiny mohlo uľahčiť či spríjemniť život. Svoj vynález mali nakresliť. Na jeho prekvapenie objavil medzi absurdnými výmyslami aj množstvo prepracovaných skíc. Šesťdesiat vybraných návrhov zaniesol do miestneho FabLabu, ktorý sa rozhodol návrhy detí premeniť na skutočné produkty. Výrobcovia sa stretli s malými dizajnérmi a mesiac pracovali na prototypoch.

Púšťame do biznisu detiZdroj: Archív Ľubomíra Reháka | Petit Press 2016

Lampu so žalúziami, ochladzovaciu vidličku na horúce jedlo, zubnú kefku s dávkovačom pasty, odchytávač listov stromov, rodinnú kolobežku, nástennú posteľ pre bábätká, samopolievaciu rastlinku či papuče s nafukovacou podrážkou predstavili na výstave v Sunderlande začiatkom tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

VYNÁLEZY PO SLOVENSKY

Šancu preniknúť do prostredia biznisu majú aj slovenské deti, keďže aj na Slovensku sa postupne rozbieha čoraz viac projektov, ktoré sú cielené na nižšie vekové kategórie. Už štvrtý rok napríklad funguje projekt iKid (Innovative Kid – Inovatívne dieťa), ktorého cieľom je osloviť najmladšiu generáciu potenciálnych podnikateľov a podporiť v školstve rozvoj tvorivosti a podnikateľských zručností.

„Veríme, že aj detské nápady dokážu zmeniť svet a priniesť pozitívnu zmenu. Vytváraním bezpečného prostredia, v ktorom sa deti môžu hrať so svojimi nápadmi, ich učíme dôverovať svojim schopnostiam a sebe samým, preukazovať odvahu, akceptovať výzvy a nebáť sa zlyhaní,“ hovorí Kenneth Ryan, zakladateľ projektu určeného deťom zo základných škôl vo veku desať až štrnásť rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Deťom sa počas šiestich mesiacov venujú mentori, dobrovoľníci z prostredia biznisu, ktorí ich usmerňujú na ceste za ich vlastným podnikateľským plánom. Počas workshopov a exkurzií do úspešných slovenských spoločností sa deti učia pracovať so svojimi nápadmi, identifikujú problémy, hľadajú riešenia, definujú si cieľovú skupinu a robia prieskumy trhu, až sa napokon dopracujú k funkčnému prototypu.

Venujú sa aj marketingovým otázkam, hľadajú cesty, ako sa zviditeľniť a ako svoj produkt ponúknuť ďalej. Tím detí funguje ako skutočná začínajúca firma a po pol roku svoj produkt predstavuje počas finálovej startupovej súťaže pred odbornou porotou a veľkým publikom. „Cieľom je sprostredkovať zážitok, v ktorom sú zasiate počiatky podnikania. Práve tento šesťmesačný proces, ktorý sa končí súťažou, je okamih, keď sa to stane. Nápad a produkt sú už vedľajšie,“ zdôrazňuje K. Ryan.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok sa projekt stretol s úspechom na desiatich slovenských školách. „Naším cieľom je priniesť podnikateľského ducha všetkým bez rozdielu – od dedinských škôl cez mestá až po metropoly, deťom bez rozdielu pohlavia, sociálneho statusu alebo študijných výsledkov,“ vysvetľuje K. Ryan. Za štyri roky trvania projektu vytvorilo 250 detí celkovo 44 funkčných prototypov.

DOKÁŽU ČOKOĽVEK

Tohtoročným víťazom detských startupov sa stal najmladší zo všetkých súťažných tímov – štvrtáci, zhruba desaťročné deti z košickej Základnej školy Park Angelinum s naozaj inovatívnym projekom‚ ktorý uľahčí život malým psičkárom. Učiteľka Monika Haščáková spočiatku pochybovala, že sa do finále vôbec prepracujú. Ale povedala si, že už len čiastočne hotový prototyp bude pre deti perfektná skúsenosť.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4PZA na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4PZA na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 102
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 040
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 432
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 649
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 291
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 314
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 794
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 493
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 427
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 373
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenka vyrovnala svoj najlepší výsledok v zjazde.

8 h
Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie po prílete poľských lekárov a zdravotníkov, ktorí pomôžu počas celoplošného skríningu na ochorenie COVID-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

9 h
Ilustračná fotografia.

Denník SME odhadol, aký bude očkovací kalendár.

22 h