V roku 2004 odišiel Marcel Heldák do Veľkej Británie, aby sa niečo nové naučil a načerpal inšpiráciu. Podobne ako mnohí gastarbeiteri‚ začínal aj on odspodu – ako umývač riadu v hoteli. A rovnako ako mnohí‚ ktorí sa neboja práce a zodpovednosti‚ aj on sa postupne prepracoval hore – až na manažéra kaviarne. Tu zbieral skúsenosti a inšpiráciu pre svoj budúci biznis. Najskôr však chcel ešte zakúsiť život na inom kontinente, a preto sa vybral na rok na Nový Zéland. Práve tu sa naučil inému prístupu. „My Európania sa vo vzťahu k zákazníkovi máme ešte čo učiť‚“ hovorí Marcel.
KRST OHŇOM
Po návrate na Slovensko uvažoval nad ďalšou budúcnosťou a práve v tomto čase sa mu naskytla príležitosť využiť priestory v centre Spišskej Novej Vsi. Vďaka tomu‚ čo sa naučil za morom, nezaváhal a pred piatimi rokmi otvoril kaviareň s barom ELara. Ako každý podnikateľ v gastronomickom biznise, aj on sa musel najskôr popasovať s mnohými výzvami a komplikáciami.
Vybaviť všetky povolenia na živnostenskom úrade, colnici, finančnej správe či odbore hygieny dá zabrať. Ako rozpráva‚ po otvorení sa zas musel boriť s vlažným vzťahom mnohých ľudí k práci a vysokým daňovo-odvodovým zaťažením. Keďže celý projekt si financoval z vlastných zdrojov, na začiatku pracoval v kaviarni sám, aby sa presvedčil‚ či si podnik na seba dokáže zarobiť. Postupne začal prijímať posily.
Trvalo tri roky, kým sa tím okolo neho stabilizoval, ale dnes už má šikovných a spoľahlivých zamestnancov. Netají‚ že veľkou oporou v podnikaní je jeho partnerka a rodina. Pomáhajú s upratovaním, účtovníctvom, fakturáciou, reklamou, skladmi a neraz aj „na pľaci“‚ ak je to potrebné, priamo vo víre plnej kaviarne. „ELara je rodinný podnik, bez pomoci najbližších by som túto výzvu nezvládol‚“ hovorí M. Heldák‚ ktorý zatiaľ slovo dovolenka zo svojho slovníka vypustil. Má pocit‚ že pri takomto druhu podnikania musí ako majiteľ dennodenne zabezpečovať plynulý chod prevádzky.
KONKURENCIA POMÁHA
V decembri 2015 sa presťahovali do väčších priestorov v centre. Cení si‚ že práve v tomto období sa prejavila lojálnosť zamestnancov, ktorí pomáhali aj vo svojom voľnom čase pri úpravách nových priestorov, len aby sa kaviareň mohla znovuotvoriť v stanovenom termíne. Predchádzajúce priestory mali tiež v centre mesta, ale nevýhodou bol vstup z dvora, a tak k nim spočiatku zablúdilo len málo zákazníkov.