Článok pokračuje pod video reklamou
Ak si zahraničná firma na Slovensku vyberá vozidlo do vozidlového parku, prax ukazuje, že väčšina z nich sa pri výbere riadi celkovými prevádzkovými nákladmi (TCO – Total cost of ownership) spojenými s vozidlom, respektíve mobilitou (TCM – Total cost of mobility).
„Na rozdiel od zahraničných firiem sa domáce spoločnosti orientujú stále skôr podľa obstarávacej ceny vozidla a neberú do úvahy ďalšie prevádzkové náklady spojené s vozidlom, respektíve náklady na mobilitu ako takú,“ upozorňuje na realitu Lucia Čišková, obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia.
Čo sa skrýva za TCO a TCM
Práve celkové prevádzkové náklady či celkové náklady na mobilitu zahŕňajú aj náklady na palivo, pneumatiky, pravidelný servis a údržbu, možné náklady na poistné udalosti, náhradné vozidlá, pokuty, registračné poplatky, cestnú daň, diaľničnú známku, poistenie, asistenčné služby, ako aj administratívne náklady, kontrolu a schvaľovanie faktúr, čas vodiča či náklady fleet manažéra a ďalšie. Ide o skutočné náklady na vozidlový park počas doby jeho trvania.
„Pri mnohých z daných položiek je pritom ťažké predikovať vopred vývoj ceny. Pri personálnych nákladoch v spojitosti s vozidlovým parkom zas firma neefektívne využíva ľudské zdroje na činnosti, ktoré s jej biznisom nesúvisia. Pri výbere vozidla preto treba zvažovať nielen tieto náklady, ale aj formu jeho obstarania, ktorá má na ne vplyv,“ podotýka L. Čišková. Napríklad pri kúpe vozidla do majetku je síce jeho obstarávacia cena obvykle najväčšia položka, práve celkové prevádzkové náklady či celkové náklady na mobilitu ukazujú, že investícia tým nekončí.