SME

Štát obnovuje IC vlaky, budú drahšie ako rýchliky

Zastavovať budú okrem Bratislavy a Košíc aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku.

Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Štát po necelom roku opäť zavádza svoje IC vlaky. Spustiť ich chce od 11. decembra, teda od zmeny cestovného poriadku.   

„Je to aj politické aj ekonomické rozhodnutie, ale občania majú o tento vlak záujem, a to je pre nás najdôležitejšie,“ vysvetlil svoje rozhodnutie o opätovnom zavedení štátnych IC vlakov minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Opätovné spustenie štátnych IC vlakov nie je prekvapujúcim krokom. Vládna trojkoalícia sa totiž v programovom vyhlásení zaviazala, že prehodnotí ich znovuzavedenie. Dala si na to vypracovať aj analýzu od Výskumného ústavu dopravného, zaplatila za to 40-tisíc eur. 

SkryťVypnúť reklamu

Drahšie ako rýchliky

Cestujúci sa po novom nemôžu tešiť na extra nízke ceny tak ako to bolo v minulosti. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko hovorí, že ceny v staronových IC vlakoch budú vyššie ako v rýchlikoch.

Cestujúci dnes v rýchliku za jazdu medzi Bratislavou a Košicami zaplatí 18,76 eur. Riaditeľ úseku Železničnej spoločnosti Slovensko Karol Martinček skonštatoval, že k tejto cene treba prirátať navyše 10 až 15 percent. 

Inak, povedané, cena za jednu jazdu v druhej triede by sa tak mala vyšplhať na úroveň približne 20 eur. Takáto cena bola aj v čase, keď na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli žlté expresy Radima Jančuru.

Staronové IC vlaky majú mať - okrem Bratislavy a Košíc - v porovnaní s predchádzajúcim obdobím menej staníc. Kým v minulosti zastavovali napríklad aj v Trenčíne či Ružomberku, po novom budú zastavovať len v šiestich staniciach. 

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Nízke ceny za štátne IC vlaky boli v poriadku, rozhodol úrad Čítajte 

Okrem Bratislavy a Košíc budú zastavovať aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku. Celú 445-kilometrovú trasu medzi Bratislavou a Košicami by mali zvládnuť za približne 4 hodiny a 45 minút. 

„Veríme, že verejnosť túto našu iniciatívu bude využívať a príjme ju,“ konštatoval Érsek. Vysvetlil, že úlohou pre Železničnú spoločnosť je prilákať do vlakov nových zákazníkov a optimalizovať náklady, aby si IC vlaky na svoju prevádzku zarobili.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej rozhodnutie o znovuzavedení IC vlakov víta. Krok exministra dopravy Jána Počiatka z konca minulého roka totiž považuje za chybný. 

Dodal, že týmto krokom sa na Slovensku dostaneme do situácie, keď budeme mať opätovne dopravu pre plne platiacich cestujúcich. 

„Existuje segment cestujúcich, ktorí sú ochotní priplatiť za rýchlejší čas a čistejšie vozne a vlaky. Dnes sme svedkami, že kvalita cestovania prudko klesá a RegioJet nedokázal plne nahradiť vlaky v špičkách,“ dodal Matej. 

SkryťVypnúť reklamu

Na komerčné riziko

Štát IC vlaky zastavil v januári tohto roku. Rozhodol tak bývalý minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru. Dôvodom bolo, že IC vlaky boli v strate a nedokázali sa dostať do zisku. Za rok 2015 mali štátne IC vlaky skončiť v približne 1,15-miliónovej strate. 

IC vlaky chodili od roku 2012 na komerčné riziko. To znamená, že vlaky si museli zarobiť sami na seba. Od roku 2012 to však ani raz nedokázali, hoci svoju stratu postupne znižovali.  

Rovnako to má byť aj teraz. Dopravca odhaduje, že ich prevádzka by sa mala dostať do zisku v horizonte troch až štyroch rokov. Tvrdí, že našiel technický koncept, ktorý je postavený na ľahších a rýchlejších vlakoch. Chce teda efektívnejšie využívať obehové možnosti vlakov.

„Za druhé si myslíme, že tak ako aj konkurencia ukázala, naši cestujúci sú ochotní za čas, ktorý ušetria, zaplatiť peniaze,“ vraví riaditeľ úseku ekonomiky Železničnej spoločnosti Slovensko Patrik Horný.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho štátny dopravca sľubuje nové služby vo vlakoch. O aké konkrétne má ísť, Železničná spoločnosť Slovensko zatiaľ nehovorí. Má však optimistické plány, verí, že jej vlaky budú vyťažené na 70 percent. 

Prečítajte si tiež: Zavedú sa opäť štátne IC vlaky? Brecely si dal vypracovať analýzu Čítajte 

Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec znovuzavedenie IC vlakov kritizuje. Hovorí, že rozhodnutie je splnením predvolebného sľubu SNS, ktorý je bez štátnej dotácie ekonomicky neudržateľný a prinesie firme zvýšenie celkovej straty.

„To je skutočnosť, ktorú overil reálny život. Na druhej strane, znovuzavedenie overí ako zareaguje trh, koľko cestujúcich opustí RegioJet a či RegioJet splní naplní svoje vyhrážanie o odchode z tejto trate,“ konštatoval Kravec. 

Súboj s RegioJetom

Na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdia aj spomínané žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančuru. Spoločnosť RegioJet na linke prevádzkuje tri páry vlakov. 

SkryťVypnúť reklamu

Jeho hovorca Aleš Ondrůj hovorí, že štát týmto krokom nevyriešil hlavný problém, ktorý je prekážkou v normálnom podnikaní komerčných vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami. Ondrůj pritom upozornil, že v štátnych rýchlikoch je cestovné zadarmo pre polovicu zákazníkov. 

„Ak by sa štát dopustil alebo dokonca nariadil ZSSK postup, ktorý povedie k poškodzovaniu podnikaniu RegioJetu a ďalších dopravcov, ktorí si musia na svoju prevádzku zarobiť, v takom prípade RegioJet z trasy odíde,“ dodal RegioJet. 

Prečítajte si tiež: Štátne IC vlaky sa lepšili, skončiť ešte nemuseli Čítajte 

RegioJet pritom na linke medzi Bratislavou a Košicami od zrušenia IC vlakov ceny už dvíhal dvakrát, naposledy v lete. Vtedy pristúpil k zvýšeniu minimálneho cestovného z 9 na 12,10 eur. Cez víkend však RegioJet stojí viac ako štátne rýchliky, tam sa lístky pohybujú od 21 eur. Žlté expresy na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli v roku 2014.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 829
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 522
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 310
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 918
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 758
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 736
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 856
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 952
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 27 947
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 434
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 847
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 473
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 141
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 003
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 827
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


3
Karol Duchoň na Bratislavskej lýre v roku 1984.

Špeciálna relácia bude venovaná legende.


32
Tadej Pogačar.

Slovenský cyklista Lukáš Kubiš preteky nedokončil.


a 1 ďalší 1
Daniel Bombic po skončení neverejného zasadnutia na Špecializovanom trestnom súde v Banskej Bystrici.

Ku komunikácii iných orgánov sa nevyjadruje.


TASR 50

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Americkému turizmu hrozia škody v miliardách dolárov.


TASR 3
Logo Volkswagenu.

Cieľom je vyhnúť sa vysokým americkým clám.


TASR 1
Plniaca linka jedlého oleja v Palme z konca 60. rokov.

Značky Heliol a Raciol prežili, v bratislavskej fabrike sa však už nevyrábajú.


Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 952
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 27 947
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 434
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 847
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 473
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 141
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 003
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 827
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu