BRATISLAVA. Po tom, ako internetová banka Zuno v utorok oznámila, že odchádza z českého a slovenského trhu, objavili sa špekulácie, či neskončia aj ďalšie banky s podobným zameraním.
U nás sú také len dve, mBank a Fio banka, ktoré majú dokopy vyše 300-tisíc klientov. Z čoho tieto banky žijú, keď dávajú všetko zadarmo?

Lákajú na bezplatné účty
Internetové banky sa snažia ľudí prilákať na účty, ktoré majú väčšinou zadarmo. Je to veľký benefit, pretože v bežných kamenných bankách sa za vedenie účtu platí od štyroch do deviatich eur. Zákazníci ich môžu získať aj zadarmo, ale musia splniť celý rad podmienok.
Samotné účty sú však pre internetové banky veľmi nákladné a ak človek nevyužíva ďalšie služby, je pre banku zbytočný. Aj preto banky k účtom zadarmo vydávajú platobné karty, na ktorých už dokážu zarobiť.
Ak človek kartu využíva pravidelne, neplatí za to nič, ale banka získava z takzvaných medzibankových poplatkov. Vždy, keď človek zaplatí napríklad kartou mBank v obchode, táto banka z jeho nákupu získa určité percento.
Ešte pred niekoľkými rokmi to bol pre internetové banky slušný biznis, poplatky z kariet, ktoré sa delili medzi banku, vydavateľa karty a kartovú spoločnosť, sa pohybovali od jedného do 2,5 percenta.
Vlani však Európska komisia týmto poplatkom určila strop a pri debetných kartách môžu dosiahnuť najviac 0,2 a pri kreditných 0,3 percenta. Banky, ktoré svojich klientov neustále nabádali, aby platili kartou, tak prišli o veľkú časť svojich príjmov.
Napríklad mBank v júni informovala, že v minulosti dokázala z každej dvadsiatky, ktorá bola zaplatená kartou, získať 16 centov. Po zmene pravidiel toľko získa vtedy, ak človek zaplatí 280 eur.