SEATTLE, BRATISLAVA. Známe zahraničné firmy ako Deutsche Bank, AirBnB či Reebok využívajú pri nábore nových ľudí špeciálny osobnostný test. Ide o startup zo Seattle s názvom Koru. Správu priniesol portál Business Insider.
Koru bol založený v roku 2013 a využíva strojové učenie a prediktívnu analytiku na určenie toho, či sa kandidát hodí pre danú spoločnosť.
Online test trvá zhruba 20 minút a meria sedem osobnostných čŕt: sila/pevnosť charakteru, dôslednosť, dosah jednotlivca na jeho okolie, tímová práca, zvedavosť, zodpovednosť a uhladenosť.
Nie najlepší, ale najvhodnejší
Z výsledkov spoločnosť dokáže určiť, ako by špecifické vlastnosti jednotlivých uchádzačov mohli firme pomôcť.
„Postavili sme podnikanie na tom, že sme namiesto vývoja produktu riešili problém. Pre ľudí bolo naozaj ťažké vybrať si spomedzi uchádzačov, ktorí mali rovnaké skúsenosti,“ uviedla pre Business Insider generálna riaditeľka a spoluzakladateľka Kory Kristen Hamilton.
„Keď sa bežnej firme hlásilo veľké množstvo žiadateľov, v prvom kroku ich triedili na základe dvoch atribútov – kam chodili na vysokú školu a aké boli ich známky. To však vylúčilo mnoho potenciálne vysoko výkonných zamestnancov. Je dokázané, že tieto dve veci nie sú dobrými ukazovateľmi budúcej výkonnosti. Tiež to obmedzuje rôznorodosť, takže veľa ľudí s odlišnými skúsenosťami a predpokladmi vôbec nedostane príležitosť,“ dodáva Hamilton.
Konkrétny test, ktorý uchádzač vypĺňa, ale nie je univerzálny. Je vždy prispôsobený potrebám tej-ktorej firmy a toho, čo od uchádzačov spoločnosť očakáva. Nejde vždy len o hľadanie tých najlepších, ale najmä najvhodnejších.

Dôležitá je minulosť
Test je rozdelený do troch častí. Prvá sa venuje zručnostiam žiadateľa o prácu. Zameraná je pritom na hľadanie príkladov, kedy človek použil určité schopnosti v minulosti.
„Ak ste použili nejakú zručnosť v minulosti, budete ju vedieť lepšie použiť aj v budúcnosti. Pri pohľade na školské či mimoškolské aktivity alebo záujmové krúžky z minulosti nejde iba o to, že ste ich urobili, ale čo ste urobili „v rámci nich“. Nejde teda o to, že ste napríklad na škole hrali vo volejbalovom tíme, ale že sa vám podarilo zorganizovať volejbalový výlet do Francúzska,“ vysvetľuje spoluzakladateľ startupu Josh Jarrett.
V druhej časti venovanej štýlu práce si kandidáti vyberajú, s ktorým z dvoch výrokov sa stotožňujú.
„Chceli by ste radšej riešiť ťažký problém sám v Exceli, alebo by ste ho radšej riešili v tíme v miestnosti vybavenej bielou tabuľou? Ak preferujete prvú možnosť, vašou prednosťou je analytická presnosť, ak druhú, ste viac tímový hráč,“ dopĺňa Jarrett.
Ako by ste sa zachovali?
Posledná časť testu je venovaná pracovným scenárom. Otázky s viacerými možnosťami sú pritom naformulované tak, aby zistili, ako by ľudia posúdili konkrétnu situáciu.
V otázke je vždy krátky scenár. Napríklad, pracovali ste veľmi tvrdo, strávili ste celú noc nad tým, aby ste odovzdali správu svojej šéfke, no ona sa na ňu ani nepozrela, iba ju odložila do zásuvky a ani vám nepoďakovala. Čo urobíte?
„Sklonili by ste hlavu a pracovali ďalej rovnako tvrdo, išli by ste za jej nadriadeným a sťažovali sa, zorganizovali by ste s ňou míting, na ktorom by ste to prebrali alebo by ste len šli na pivo s kamarátmi a posťažovali sa akú hroznú šéfku máte?“
„Môžete si domyslieť, že niektoré možnosti signalizujú, že človek má vysokú emočnú inteligenciu, alebo že má, naopak, vysoké vnímanie vlastnej efektivity,“ vysvetlil Jerrett.