BRUSEL, BRATISLAVA. Firma Janard z Lukáčoviec pri Nitre vozí z Francúzska do Talianska obilie. Nežije v podstate z ničoho iného. Má desať kamiónov a náklady na mzdy, ktoré už začínajú ohrozovať jej existenciu. V lete totiž museli majitelia dopravnej spoločnosti navýšiť svojim vodičom mzdy.
„Firma je maličká, museli sme zvýšiť platy o desiatky percent. Neviem, dokedy to dokážeme utiahnuť,“ povedala pre SME majiteľka firmy Jana Ardonová.
Ak by tak nespravili, mohli by oni aj jej vodiči čeliť pokutám od francúzskych policajtov. Tí sa zamerali na kamionistov z východnej a strednej Európy, kontrolujú im pracovné zmluvy a dodatky o výške ich mzdy.
Prísnejšie pravidlá pre platenie minimálnej mzdy vo Francúzsku, ktoré platia od júla, sa nepáčia Európskej komisii. Neprimeraným spôsobom totiž podľa Bruselu obmedzujú slobodu poskytovania služieb a voľný pohyb tovaru.
Komisia preto už voči Franúzsku začala v lete podnikať právne kroky, skonštatovala Jana Cappello zo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.
Minimálna mzda je dnes vo Francúzsku 9,6 eura na hodinu. Od júla platí, že sa vzťahuje aj na kamionistov, ktorí do krajiny vstúpia. Minimálna mzda na Slovensku je 2,32 eura na hodinu, od januára má stúpnuť na 2,50 eur na hodinu.
Aj prísnejšie pravidlá
Hoci Európska komisia už preveruje prísnejšie pravidlá minimálnej mzdy, podnet na Európsku komisiu v pondelok podal aj europoslanec Ivan Štefanec. Takéto praktiky sú podľa neho porušením princípov jednotného trhu a ohrozením pre autodopravcov zo strednej Európy.