PRAHA. Metanolová aféra v Česku zmenila správanie spotrebiteľov. Mnohí začali dávať prednosť zahraničným značkám alkoholu, medzi ktorými víťazí whisky.
Vlani minuli Česi za whisky dve miliardy korún, čo je asi 74 miliónov eur. Za tieto peniaze si kúpili takmer šesť miliónov fliaš s objemom 0,7 litra. Odhadla to firma Granette & Starorežná Distilleries.
Podľa distribútora Rémy Cointreau bola spotreba ešte vyššia, tvrdí, že sa jej vlani predalo až sedem miliónov fliaš. Informoval o tom český web e15.cz.
Peniaze lejú do reklamy
Obľuba whisky prekvapuje o to viac, že celý trh s liehovinami v Česku stagnuje a ani vlani sa nedostal na úroveň pred krízou a metanolovou aférou, ktorá stála život niekoľko desiatok ľudí.
„Podľa prieskumu je záujem spotrebiteľov o importovaný alkohol daný najmä sklonom ku kvalite, stále sa zvyšujúcou popularitou whisky a tiež dlhodobými investíciami do marketingovej a mediálnej podpory,“ uviedol brand manager firmy Rémy Cointreau Pavel Hojgr.
Stúpajúci záujem o škótsku, írsku či americkú whisky potvrdzujú aj obchodné reťazce.
„Po metanolovej afére začali spotrebitelia veriť viac importovaným produktom, ako aj tradičným značkám,“ hovorí manažér Tesca pre strednú Európu v kategórii pivo a liehoviny Jaromír Koudelík.
Zahynuli desiatky ľudí
Úspech whisky pritom kontrastuje s faktom, že niektoré typy zahraničných liehovín na českom trhu zaznamenali mierny pokles. Napríklad predaj ginu a tequilly od roku 2012 klesol postupne o takmer štyri percentá, predaj vodky o 2,6 percenta.
K sérii prípadov otráv metanolom došlo v Česku začiatkom septembra 2012. Do 24. septembra na otravu zomrelo 26 osôb na rôznych miestach krajiny a desiatky ďalších osôb museli hospitalizovať.
Mnohí z nich utrpeli trvalé poškodenie zraku. Do 19. októbra v Česku na otravu zomrelo 30 osôb, do 8. decembra ďalších osem.