BRATISLAVA. Pozná ich každá generácia, dôchodcovia aj 20-roční študenti. Dalo by sa povedať, že ide o nesmrteľný fejkový tovar, ktorý sa v čínskych obchodoch či na tržniciach bude vyskytovať ešte roky.

Hovoríme o béžovej taške do ruky alebo na kolieskach, na nej 3x3 prekrížené pruhy a medzi nimi ešte jeden červený. Tovar s károvaným vzorom značky Burberry je jednoducho evergreen medzi fejkami.
Napodobeniny, falzifikáty, imitácie alebo v posledných rokoch poslovenčené fakes - fejky sa nedarí vytlačiť z našich trhovísk.
Výrobcovia známych značiek proti nim bojujú, colníci ich zhabú každoročne na tony a my ich napriek tomu nachádzame na známom slovenskom trhovisku, ktoré ľudia nenazvú inak ako miletička, podľa bratislavskej ulice Miletičova, kde sa rozprestiera.
Imitáciu tašky Burberry nachádzame pred malým čínskym obchodíkom, dovnútra nás majitelia s kamerou nepustia.
Na trhovisko sme sa vybrali po tom, ako Súdny dvor Európskej únie rozhodol, že za odstránenie plagiátov budú zodpovední správcovia trhovísk, a teda nemusia zástupcovia značiek riešiť napodobňovanie svojich výrobkov s každým trhovníkom osobitne.
Fejky sa objavujú vo vlnách
Aj na trhovisku na Miletičovej vidieť, že časy, keď sa objavovali nohavice Abibas s piatimi pruhmi, sú už za nami.
„Takéto značky sa už na slovenských tržniciach fejkujú minimálne,“ hovorí zástupkyňa ochranných známok Zuzana Jugová. Skôr sa nájdu v sekáčoch či na internete.
Okrem nesmrteľných tašiek s kockovaným vzorom dnes platí, že viac ako značky sa imitujú trendy a väčšiu robotu s hľadaním fejkov majú na tržniciach spoločnosti ako Walt Disney Company či Lego, v posledných rokoch sú to napríklad Mimoni a Ľadové kráľovstvo (Frozen).