Analýzu o zavedení štátnych IC vlakov robil Výskumný ústav dopravný.Objednal si ju ešte exminister dopravy Roman Brecely zo Siete. Ministerstvo za ňu zaplatilo takmer 40-tisíc eur s DPH. „Doteraz sme toho neurobili dosť na to, aby bola železničná doprava dostatočne atraktívna. Ľudia sú dnes ochotní zaplatiť za rýchle a kvalitné dopravné služby,“ vraví v rozhovore pre SME šéf Výskumného ústavu dopravného ĽUBOMÍR PALČÁK.
Štát sa rozhodol opätovne nasadiť IC vlaky. V analýze ste však nedali odporúčanie. Bol to zámer?
„Nebol to zámer. Vzhľadom na krátkosť času a dostupnosti údajov od súkromných dopravcov sme ministerstvo upozorňovali, že štúdia jednoznačne nerozhodne o znovuzavedení štátnych IC vlakov a ani neposkytne jediné optimálne riešenie. Bol to odborný podklad pre politické rozhodnutie. Posudzovali sme viacero scenárov.“
Ako je dnes potom možné, že štát hovorí o zisku, ktoré by IC vlaky mali dosiahnuť?
„Mohli vzniknúť len dve politické rozhodnutia. Prvé – IC vlaky boli v strate, z ekonomického nastavenia roka 2015 vychádza strata, pričom štát nie je tak manažérsky zdatný, aby IC vlaky v horizonte dvoch až troch rokov dostal do zisku. Druhé – odporúčania analýzy v oblasti nákladov a výnosov je schopný v určitom horizonte zrealizovať a zavedie ich.“
Zaviedli by ste ich, ak by ste boli ministrom dopravy?
„Áno. Na základe výsledkov analýz je v manažérskych silách dostať IC vlaky z červených čísel.“
Ako?