SME

Nie je to sci-fi, IC vlaky by mohli štátu zarábať

Ľudia sú dnes ochotní zaplatiť, vraví šéf Výskumného ústavu dopravného ĽUBOMÍR PALČÁK.

Ľubomír Palčák vyštudoval Žilinskú univerzitu fakultu Prevádzka a ekonomika železničnej dopravy. Po skončení štúdia nastúpil do Výskumného ústavu dopravného a zostal mu verný dodnes. Vykonáva funkciu generálneho riaditeľa. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Analýzu o zavedení štátnych IC vlakov robil Výskumný ústav dopravný.Objednal si ju ešte exminister dopravy Roman Brecely zo Siete. Ministerstvo za ňu zaplatilo takmer 40-tisíc eur s DPH. „Doteraz sme toho neurobili dosť na to, aby bola železničná doprava dostatočne atraktívna. Ľudia sú dnes ochotní zaplatiť za rýchle a kvalitné dopravné služby,“ vraví v rozhovore pre SME šéf Výskumného ústavu dopravného ĽUBOMÍR PALČÁK.

Štát sa rozhodol opätovne nasadiť IC vlaky. V analýze ste však nedali odporúčanie. Bol to zámer?

„Nebol to zámer. Vzhľadom na krátkosť času a dostupnosti údajov od súkromných dopravcov sme ministerstvo upozorňovali, že štúdia jednoznačne nerozhodne o znovuzavedení štátnych IC vlakov a ani neposkytne jediné optimálne riešenie. Bol to odborný podklad pre politické rozhodnutie. Posudzovali sme viacero scenárov.“

Ako je dnes potom možné, že štát hovorí o zisku, ktoré by IC vlaky mali dosiahnuť?

„Mohli vzniknúť len dve politické rozhodnutia. Prvé – IC vlaky boli v strate, z ekonomického nastavenia roka 2015 vychádza strata, pričom štát nie je tak manažérsky zdatný, aby IC vlaky v horizonte dvoch až troch rokov dostal do zisku. Druhé – odporúčania analýzy v oblasti nákladov a výnosov je schopný v určitom horizonte zrealizovať a zavedie ich.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zaviedli by ste ich, ak by ste boli ministrom dopravy?

„Áno. Na základe výsledkov analýz je v manažérskych silách dostať IC vlaky z červených čísel.“

Ako?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4R8W na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Železničná spoločnosť Slovensko

Súvisiace témy: Vlaky, Diaľnice, Árpád Érsek
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Čína kritizuje americké clá.


TASR
Podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba.

Doteraz sa posudzoval priemyselný park, upozornil Taraba.


TASR

Niektorí hriešnici sú známi aj celoslovensky.


Autá značky Tesla.

V centre pozornosti investorov sú jeho aktivity v Trumpovej administratíve.


SITA
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu