BRATISLAVA. Je širšia ako bežné koľajnice a premiér Robert Fico ju veľmi chce. Prvýkrát o širokorozchodnej trati hovoril už v roku 2007. Svoju víziu oživil v roku 2012, keď si na stoličku premiéra sadol druhýkrát. Nepodarilo sa mu ju realizovať. A tak prichádza opäť.
Širokorozchodná Transsibírska magistrála má byť novou Hodvábnou cestou. Fico chce, aby sa vďaka nej stalo Slovensko vstupnou krajinou, cez ktorú sa tovar z Číny dostane do Európskej únie.
„Slovensko sa dostalo na tú správnu mapu, čo sa týka širokorozchodnej železnice,“ povedala pre agentúru SITA štátna tajomníčka ministerstva financií Dana Meager.
Opätovné posudzovanie
Oživovanie Ficovho sna prichádza v čase, keď sa dokončuje tretia štúdia realizovateľnosti. Jej ostatnú verziu dal vlani vypracovať spoločný podnik rakúskych, ruských, ukrajinských a slovenských železníc Breitspur konzorciu okolo firiem Valbek.
Predchádzajúce analýzy širokorozchodnú odmietli. Neboli pritom ani lacné. Prvá štúdia odhadla výstavbu širokorozchodnej trate na úrovni štyri miliardy eur a 23 miliónov ton ročne. Druhá štúdia odhadla cenu na 6,4 miliardy eur. Na nej sa však malo prepraviť 16 miliónov ton ročne.