Pojem blue ocean leadership znie romanticky, ale je to veľmi praktická záležitosť.Podniky majú problém nájsť dobrých ľudí a ešte viac ťažkostí je s tým, ako si ich udržať. Čím viac zamestnanec vyniká, tým viac pozná svoju hodnotu a nezriedka dostáva lepšie ponuky.
Začnime príkladom z reálneho života. „Stretol som sa s manažérom finančnej inštitúcie, ktorý mi povedal, že za posledných desať rokov sa počet zamestnancov na jeho oddelení znížil o dve tretiny.
Z osemnástich zostali šiesti a v každom z nich sa skoncentrovali vedomosti a zručnosti troch až štyroch ľudí. Sú preto prakticky nevyhoditeľní. Je ťažké pracovať s niekým, kto šéfa vytáča‚ ale nemožno ho vymeniť,“ hovorí pre Profit Ján Uriga, špecialista na riadenie zmien, strategický rozvoj firemnej kultúry a manažment inovácií v konzultačnej spoločnosti PwC.
Títo ľudia stratili pojem o tom, čo je angažovanosť. Vzniká tak situácia, keď si rôzni jednotlivci robia so spoločnosťami, čo chcú, a sú prípady, že firmu zneužívajú na vlastné záujmy.

Preto dnes angažovanosť hrá veľkú rolu. „Niekoľko mojich klientov si robilo pravidelný prieskum angažovanosti. Za posledné dva roky im vzrástli počty takzvaných aktívne neangažovaných ľudí.“ Znie to záhadne, ale J. Uriga to rýchlo vysvetľuje. Aktívne neangažovaný zamestnanec je kombinácia teroristu a parazita.