Pred štyrmi rokmi to bol iba nápad. Sociálna sieť Rich Kids určená najmä pre miliónárov nadobudla reálne kontúry začiatkom októbra tohto roka. Za jej ideou stoja piati Slováci.
Krátko po spustení sa aplikácia dočkala najmä kritiky, ľudia ju označili za kontroverznú, nechutnú a nemorálnu. Ak totiž nemáte tisíc eur na zaplatenie mesačného členského, Rich Kids nie je pre vás.
V súčasnosti má Rich Kids niekoľko členov a tisíce ľudí, ktorí ich sledujú. Spoluzakladateľ JURAJ IVAN vraví, že ak by sieť vymyslel niekto iný, sám by sa na nej neregistroval.
Ako ste sa dostali k myšlienke založiť sociálnu sieť pre bohatých?
“Náhodou som narazil na blog nazývaný Rich Kids of Instagram. Zaujalo ma, že existuje určitá skupina bohatých ľudí, ktorá sa rada predvádza, no neexistuje sociálna sieť vytvorená špeciálne pre nich. Napadlo mi, že by bolo fajn niečo také vytvoriť, a začal som uvažovať, ako tých ľudí vyselektovať, teda rozdeliť na tých, ktorí sú bohatí, a tých, ktorí bohatí nie sú. Tak som sa dopracoval k mesačnému poplatku, ktorý je pre bohatého zanedbateľný, a pre bežného človeka vysoký. To však neznamená, že bohatí sú ochotní zaplatiť takú vysokú sumu za hocičo. Služba musí mať pre nich hodnotu a dávať im zmysel. A to je to o čo sa s Rich Kids snažíme.”
Teda vy ste nadobudli pocit, že by toto ľudí mohlo zaujímať a že to bohatí potrebujú?
“Na blogu Rich kids of Instagram, ktorý funguje dodnes, stále pribudajú nové fotky. Alebo si stačí vyhľadať hashtag #rkoi (Rich Kids of Instagram, pozn. red.) na Instagrame. Tam môžete vidieť, že takýchto ľudí je naozaj veľa. Netvrdíme, že každý boháč má chuť deliť sa o svoje súkromie online, no vždy existuje skupina ľudí, ktorá sa ukazovať chce, a na tú sa zameriavame. Ľuďom ponúkame možnosť kúpiť si to, čo by inde
“Ak ste si už status kúpili, je jedno, či budete ukazovať napríklad svojho psa na gauči, alebo jedlo.
„
nedostali. Pozornosť od ľudí, ktorí by ich na preplnených sociálnych sieťach nikdy nenašli. Dlho nikto s takýmto nápadom neprišiel. Pritom ľudia majú záujem o takýto obsah, niektorí to robia pre vlastnú motiváciu, iní preto, aby videli, ako bohatí ľudia žijú. Príkladom môžu byť všeky tie televízne reality šou zamerané na bohatých či slávnych ľudí. Najpredávanejšie noviny sú na celom svete bulvárne noviny. Ľudí ten typ obsahu jednoducho zaujíma a my im ho prinášame v novej forme.”
Môžu mať ľudia na Rich Kids viac sledovateľov než na Instagrame?
“Áno, máme členov, ktorí už teraz majú na Rich Kids viac sledovateľov ako na Instagrame. Ak si vezmeme všetky súčasné sociálne siete či služby pre bohatých, tak prebiehajú v uzavretej sfére. To znamená, bohatí ľudia sú oddelení od ostatných a nikto iný nevidí dnu. My sme urobili presný opak - vybrali sme bohatých ľudí, ktorí sa delia o obsah, no pozerať sa môže hocikto. To je veľmi dôležité pre obe skupiny. Bohatí to dávajú na Instagram preto, lebo chcú, aby to ľudia videli, a nie preto, aby si to posielali medzi sebou. To pre nich nie je zaujímavé. Vždy sa totiž nájde niekto, kto je bohatší než vy a má niečo lepšie ako vy. To by ste potom neukázali takmer nič.”
Fungujete na princípe sociálnej siete, máte aj aplikáciu, ktorú ste spustili na Apple v októbri. Na aplikáciu sa krátko po spustení zosypala kritika, vraj je nechutná a hlúpa.
“Je normálne, že máte hejterov. Ľudia sú väčšinou takí, že ak na niečo nemajú alebo závidia, tak kritizujú. Navyše, z našej strany sme chceli kontroverznosť ešte zdôrazniť, aby sme sa dostali do povedomia ľudí. Teraz, mesiac po spustení, sme to trochu zjemnili. Bolo vlastne jedno, čo Rich Kids je a ako funguje, ľudia kritizovali už len samotnú myšlienku. No dostali sme aj kladné reakcie, ohlasy boli naozaj rôzne. Áno, väčšinou šlo o negatívne ohlasy, čo však vychádza z bežného ľudského zakomplexovaného správania. Je to relatívne, ľudia sú rôzni. Netreba to veľmi prežívať.”

Vás to priamo ovplyvnilo, niekoľko dní po spustení vám Apple aplikáciu stiahol z ponuky.
“Áno, ale kritika nebola celkom dôvod stiahnutia. Kedysi bola v App Store aplikácia, ktorú ste si kúpili za tisíc dolárov, a jediné, čo robila, bolo, že zobrazovala obrázok diamantu. Bola to hlúposť, no našli sa ľudia, ktorí si to naozaj kúpili, pretože boli zvedaví a potom žalovali Apple. Apple aplikáciu zrušil a odvtedy nechce mať v App Store aplikáciu, ktorá je drahá. Naša aplikácia pre iPhone síce bola zadarmo, no v médiách sa objavovali titulky ako tisícdolárová aplikácia a podobne. To sa Apple nepáčilo a aplikáciu z App Store stiahol.”

Ktoré médiá máte na mysli?
“Písali o nás médiá po celom svete, referencie na Rich Kids sme našli na vyše 150 web stránkach. Hovorili o tom aj blogeri či YouTube vlogeri, ktorí majú milióny sledovateľov.”
Vďaka tomu ste vzbudili celosvetový záujem.
“Osobne som si to uvedomil až vtedy, keď som pozeral vlog jedného youtubera, ktorého sledujem, a zrazu sa rozhovoril o Rich Kids. Pozeral som na to a hovorím si wau. Pritom jediné médium, ktoré sme pred spustením oslovili, bol britský Daily Mail.”