SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Érsek Brusel neignoroval, poslal im vyčerpávajúcu odpoveď

Árpád Érsek sa ako jediný z pozvaných ministrov odmietol zúčastniť na vyšetrovacom výbore EP pre meranie automobilových emisií.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v rozhovore pre SME.Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v rozhovore pre SME. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Poslanci Európskeho parlamentu vyzývajú slovenského ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpáda Érseka, aby spolupracoval s výborom EP pre meranie automobilových emisií (EMIS).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Érsek sa totiž ako jediný z pozvaných ministrov odmietol vyšetrovacieho výboru zúčastniť. Informoval o tom tlačový atašé Informačnej kancelárie EP na Slovensku Ján Jakubov.

Nepriateľné správanie

"Členovia výboru považujú takého nerešpektovanie vyšetrovacích právomocí Európskeho parlamentu, najmä zo strany členského štátu, ktorý aktuálne predsedá Rade EÚ, za absolútne neprijateľné," povedala predsedníčka EMIS Kathleen Van Brempt.

SkryťVypnúť reklamu

Členovia vyšetrovacieho výboru uviedli, že Érsek odmietol pozvanie výboru EMIS napriek listu predsedu Európskeho parlamentu, ktorý zdôraznil dôležitosť participácie predstaviteľov Slovenska ako popredného producenta automobilov a zároveň krajiny aktuálne predsedajúcej Rade EÚ.

Ako uviedol Jakubov, slovenský minister dopravy svoj postoj zdôvodnil tým, že Slovensko neudeľuje žiadne typové schválenia týkajúce sa automobilových emisií, a teda jeho vypočutie by v diskusii neprinieslo žiadnu pridanú hodnotu a nepomohlo by nájsť riešenie v otázkach, ktoré sú predmetom vyšetrovania.

Čierna ovca

Kathleen Van Brempt zároveň pripomenula, že svoju účasť na najbližšom zasadnutí, ktoré sa bude konať 24. novembra v Štrasburgu, prisľúbili aj francúzska ministerka životného prostredia Ségoléne Royal či taliansky minister dopravy Graziano Delrio. Slovenský minister dopravy tak zostáva jediným ministrom, ktorý sa odmieta podieľať na práci výboru.

SkryťVypnúť reklamu

"Takéto správanie je v úplnom rozpore so zásadou lojálnej spolupráce medzi inštitúciami vyplývajúcej zo zmlúv, a to najmä preto, že implementácia úniových predpisov týkajúcich sa automobilového priemyslu je výlučne zodpovednosťou členských štátov," zdôraznila predsedníčka výboru.

Odmietnutie účasti zo strany ministra Érseka a zároveň nenominovanie zástupcu, ktorý by sa na vypočutí zúčastnil v jeho mene, predstavuje jasné porušenie povinností členského štátu vo vzťahu k vyšetrovaciemu výboru EP, uzavrel Jakubov.

Érsek bude spolupracovať

Slovenské ministerstvo dopravy pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) je pripravené poskytnúť plnú súčinnosť Európskemu parlamentu (EP) pri riešení problému s meraním emisií v automobilovom priemysle.

SkryťVypnúť reklamu

"Slovenské orgány sú pripravené spolupracovať s ostatnými členskými štátmi pri riešení tohto problému a zároveň podporujeme všetky aktivity EP v tomto smere," zdôraznilo v reakcii komunikačné oddelenie rezortu dopravy.

Reagovali tak na aktuálne vyjadrenia poslancov EP, ktorí kritizovali slovenského šéfa rezortu dopravy za to, že s nimi opakovane odmieta spolupracovať pri vyšetrovaní merania emisií v automobilom priemysle. Podľa predsedníčky príslušného vyšetrovacieho výboru EP je konanie slovenského ministra v rozpore s európskou legislatívou.

Vyčerpávajúca odpoveď

Výbor EP slovenskému ministrovi vyčíta, že ako jediný s ním odmieta spolupracovať a nepríde na vypočutie do europarlamentu, hoci Slovensko je popredným európskym výrobcom automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že poskytlo vyšetrovaciemu výboru písomnou formou vyčerpávajúce odpovede na ich otázky. Zároveň upozorňuje, že na Slovensku sa nevykonávajú homologizácie celých áut, ale len ich komponentov.

"Slovenské národné orgány teda nemajú skúsenosť a nemôžu zodpovedať za homologizácie vykonávané na území iných štátov. Z tohto dôvodu by osobná účasť ministra dopravy nebola prínosom," vysvetlil rezort.

Slovensko návrh podporí

Základný právny rámec pre meranie emisií je podľa ministerstva uvedený v Nariadení Európskeho parlamentu a Rady z roku 2007 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel so zreteľom na emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel. Táto legislatíva nespadá podľa ministerstva do kompetencie rezortu dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

"Ako však minister zdôraznil vo svojej odpovedi vyšetrovaciemu výboru, slovenské orgány sú plne pripravené podporovať akékoľvek legislatívne úpravy, ktoré zaistia správne uplatňovanie príslušnej legislatívy, vrátane udeľovania sankcií v prípade potvrdenia pochybení," zdôraznil rezort.

Slovenská republika v tomto duchu podporila návrh legislatívneho aktu, ktorý zavádza povinnosť merania emisií v skutočnej prevádzke a nielen v laboratórnych podmienkach, čo má do budúcnosti napomôcť pri zabraňovaní pokusom o obchádzanie pravidiel emisných limitov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 2. 2023)
USD 1.074
AUD 1.542
CZK 23.782
JPY 140.810
CAD 1.439
GBP 0.888
HUF 388.730
PLN 4.739
CHF 0.988
SEK 11.342

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 568
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 045
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 576
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 383
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 757
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 711
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 649
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 292

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 100
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 880
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 645
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 632
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 613
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 493
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 539
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 504
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kečupy v Bille

Pozrite si veľké porovnanie cien privátnych a značkových produktov.


17 h
ZUZANA KEPPLOVÁ.

Ťažko sa rozhodujeme medzi kariérnym diplomatom a orbánovským pobočníkom.


21m
Peter Pellegrini, Richard Raši a Erik Tomáš

Hlas potrebuje bankový úver.


13 h
Ukrajinský prezident Zelenskyj, francúzsky prezident Macron a nemecký kancelár Scholz po rokovaní v Elyzejskom paláci.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Poisťovňa NN

Od dôchodkovej spoločnosti čoskoro dostanete výpis, ktorý by ste si mali otvoriť.


3. feb
Kečupy v Bille

Pozrite si veľké porovnanie cien privátnych a značkových produktov.


17 h
Privátne značky tvoria čoraz väčšiu časť sortimentu na pultoch slovenských predajní.

Podiel privátnych značiek obchodných reťazcov rastie, pre výrobcov to má výhody aj nevýhody.


16 h
Dočasná autobusová stanica v Bratislave.

O parcely v lukratívnych lokalitách môže byť veľký záujem.


7. feb

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 100
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 880
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 645
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 632
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 613
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 493
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 539
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 504
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu