BRATISLAVA. Poslanci Európskeho parlamentu vyzývajú slovenského ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpáda Érseka, aby spolupracoval s výborom EP pre meranie automobilových emisií (EMIS).
Érsek sa totiž ako jediný z pozvaných ministrov odmietol vyšetrovacieho výboru zúčastniť. Informoval o tom tlačový atašé Informačnej kancelárie EP na Slovensku Ján Jakubov.
Nepriateľné správanie
"Členovia výboru považujú takého nerešpektovanie vyšetrovacích právomocí Európskeho parlamentu, najmä zo strany členského štátu, ktorý aktuálne predsedá Rade EÚ, za absolútne neprijateľné," povedala predsedníčka EMIS Kathleen Van Brempt.
Členovia vyšetrovacieho výboru uviedli, že Érsek odmietol pozvanie výboru EMIS napriek listu predsedu Európskeho parlamentu, ktorý zdôraznil dôležitosť participácie predstaviteľov Slovenska ako popredného producenta automobilov a zároveň krajiny aktuálne predsedajúcej Rade EÚ.
Ako uviedol Jakubov, slovenský minister dopravy svoj postoj zdôvodnil tým, že Slovensko neudeľuje žiadne typové schválenia týkajúce sa automobilových emisií, a teda jeho vypočutie by v diskusii neprinieslo žiadnu pridanú hodnotu a nepomohlo by nájsť riešenie v otázkach, ktoré sú predmetom vyšetrovania.
Čierna ovca
Kathleen Van Brempt zároveň pripomenula, že svoju účasť na najbližšom zasadnutí, ktoré sa bude konať 24. novembra v Štrasburgu, prisľúbili aj francúzska ministerka životného prostredia Ségoléne Royal či taliansky minister dopravy Graziano Delrio. Slovenský minister dopravy tak zostáva jediným ministrom, ktorý sa odmieta podieľať na práci výboru.
"Takéto správanie je v úplnom rozpore so zásadou lojálnej spolupráce medzi inštitúciami vyplývajúcej zo zmlúv, a to najmä preto, že implementácia úniových predpisov týkajúcich sa automobilového priemyslu je výlučne zodpovednosťou členských štátov," zdôraznila predsedníčka výboru.
Odmietnutie účasti zo strany ministra Érseka a zároveň nenominovanie zástupcu, ktorý by sa na vypočutí zúčastnil v jeho mene, predstavuje jasné porušenie povinností členského štátu vo vzťahu k vyšetrovaciemu výboru EP, uzavrel Jakubov.
Érsek bude spolupracovať
Slovenské ministerstvo dopravy pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) je pripravené poskytnúť plnú súčinnosť Európskemu parlamentu (EP) pri riešení problému s meraním emisií v automobilovom priemysle.
"Slovenské orgány sú pripravené spolupracovať s ostatnými členskými štátmi pri riešení tohto problému a zároveň podporujeme všetky aktivity EP v tomto smere," zdôraznilo v reakcii komunikačné oddelenie rezortu dopravy.
Reagovali tak na aktuálne vyjadrenia poslancov EP, ktorí kritizovali slovenského šéfa rezortu dopravy za to, že s nimi opakovane odmieta spolupracovať pri vyšetrovaní merania emisií v automobilom priemysle. Podľa predsedníčky príslušného vyšetrovacieho výboru EP je konanie slovenského ministra v rozpore s európskou legislatívou.
Vyčerpávajúca odpoveď
Výbor EP slovenskému ministrovi vyčíta, že ako jediný s ním odmieta spolupracovať a nepríde na vypočutie do europarlamentu, hoci Slovensko je popredným európskym výrobcom automobilov.
Ministerstvo dopravy však tvrdí, že poskytlo vyšetrovaciemu výboru písomnou formou vyčerpávajúce odpovede na ich otázky. Zároveň upozorňuje, že na Slovensku sa nevykonávajú homologizácie celých áut, ale len ich komponentov.
"Slovenské národné orgány teda nemajú skúsenosť a nemôžu zodpovedať za homologizácie vykonávané na území iných štátov. Z tohto dôvodu by osobná účasť ministra dopravy nebola prínosom," vysvetlil rezort.
Slovensko návrh podporí
Základný právny rámec pre meranie emisií je podľa ministerstva uvedený v Nariadení Európskeho parlamentu a Rady z roku 2007 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel so zreteľom na emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel. Táto legislatíva nespadá podľa ministerstva do kompetencie rezortu dopravy.
"Ako však minister zdôraznil vo svojej odpovedi vyšetrovaciemu výboru, slovenské orgány sú plne pripravené podporovať akékoľvek legislatívne úpravy, ktoré zaistia správne uplatňovanie príslušnej legislatívy, vrátane udeľovania sankcií v prípade potvrdenia pochybení," zdôraznil rezort.
Slovenská republika v tomto duchu podporila návrh legislatívneho aktu, ktorý zavádza povinnosť merania emisií v skutočnej prevádzke a nielen v laboratórnych podmienkach, čo má do budúcnosti napomôcť pri zabraňovaní pokusom o obchádzanie pravidiel emisných limitov.