BERLÍN. Nemecká automobilová skupina Volkswagen plánuje vo svojej hlavnej značke VW do roku 2025 zrušiť 30-tisíc pracovných miest. Z toho 23-tisíc pozícií zanikne v Nemecku.
Plán, ktorý predstavilo vedenie spoločnosti, má automobilke pomôcť od roku 2020 ušetriť ročne 3,7 miliardy eur (100 miliárd korún), zlepšiť ziskovosť jej hlavnej divízie a po emisnom škandále získať financie na presun k elektrickým a autonómnym autám.
Koncern Volkswagen zamestnáva podľa agentúry DPA po celom svete viac ako 624-tisíc ľudí, z toho v Nemecku 282-tisíc. Okrem Nemecka počíta automobilka s rušením pracovných miest v Argentíne a Brazílii.
Koncern Volkswagen vlastní 12 značiek:
- značky osobných áut Volkswagen (VW), Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche
- nákladných MAN, Scania a úžitkové autá Volkswagen a motocykle Ducati.
Zároveň plánuje Volkswagen investovať vysoké sumy do budúcnosti.
Hlavná značka VW by mala v nemeckých závodoch v najbližších piatich rokoch vynaložiť 3,5 miliardy eur, zameria sa hlavne na výrobu elektrických vozidiel a na nové digitálne aktivity. Vďaka tomu vznikne v Nemecku 9-tisíc nových pracovných miest.
Dohoda o znižovaní nákladov a o investíciách, ktorú vedenie uzavrelo so zástupcami odborov, otvára cestu pre vytvorenie novej stratégie, uviedol riaditeľ značky VW Herbert Diess. Táto stratégiu majú predstaviť v nadchádzajúcich týždňoch, napísala agentúra Reuters.

Generálny riaditeľ skupiny Matthias Müller uviedol, že plán je "najväčším reformným balíkom v histórii hlavnej značky". Znižovanie počtu pracovných miest by malo byť založené na dobrovoľnom odchode, napríklad v podobe predčasného dôchodku, a nie na prepúšťaní. Vďaka zníženiu počtu zamestnancov sa má produktivita v nemeckých závodoch zlepšiť o 25 percent.
Koncern Volkswagen výrazne zasiahol škandál s manipuláciou merania emisií. Volkswagen vlani v septembri priznal, že po celom svete nainštaloval do zhruba 11 miliónov naftových áut softvér, ktorý umožňuje manipuláciu. Pri jazde potom autá produkujú výrazne viac emisií ako pri kontrolných testoch. Urovnanie škandálu bude firmu stáť miliardy eur.
Prepúšťanie Slovensko obíde
Moderné odbory Volkswagen považujú za vysoko nepravdepodobné, že by avizované šetrenie a prepúšťanie v nemeckom koncerne akýmkoľvek spôsobom zasiahlo závod v Bratislave.
Ako v piatok uviedol predseda odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský, skôr očakávajú, že výroba v bratislavskom závode sa bude aj naďalej rozširovať a ponuka pracovných miest bude ešte vyššia.
"Vzhľadom na rozšírenie výroby o nové modely z kategórie exkluzívnych vozidiel koncernu Volkswagen hľadáme do našich radov ďalších kvalifikovaných zamestnancov," uviedol Smolinský.
Predseda odborov vyslovil nádej, že aj naďalej platí dohoda vedenia slovenského Volkswagenu s odbormi z konca minulého roka a žiadne šetriace opatrenia nebudú prijaté bez prerokovania a súhlasu oboch strán.
"Z pozície väčšinovej odborovej organizácie vo Volkswagene sme pripravení pracovať na plný výkon, rokovať s vedením spoločnosti a zastupovať všetkých zamestnancov Volkswagenu. Budeme aj naďalej stáť za udržaním pracovných miest a vysokého štandardu podmienok zamestnancov v slovenskom Volkswagene," vyhlásil Smolinský.