BRATISLAVA. Pri príprave podujatí na predsedníctvo Slovenska v Rade Európy sa šafárilo s verejnými zdrojmi a obchádzal sa zákon. A to všetko navyše s vedomím ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka, tvrdí bývalá zamestnankyňa ministerstva Zuzana Hlávková.
Pofidérne sa podľa Hlávkovej prideľovala napríklad zákazka agentúre Evka, ktorá organizovala podujatie na prezentáciu loga nášho predsedníctva v Rade EÚ. Evka bola vybraná bez verejnej súťaže.
Na ministerstve Hlávková už nepracuje, výpoveď podala vo februári 2016. Jej tvrdenia zverejnila v blogu mimovládna organizácia Transparency International.
Ministerstvo zahraničných vecí tvrdenia odmieta.
"Bývalá zamestnankyňa sa vyjadruje k veciam, o ktorých vzhľadom na svoje referentské zaradenie nemohla mať kompletnú vedomosť, nesúvisia s jej pracovnou náplňou a presahujú trvanie jej pracovného pomeru, keďže odišla v prvej fáze príprav," uviedol hovorca rezortu Peter Stano.
Tlak a zbytočné míňanie peňazí
Hlávková začala na ministerstve pracovať v júli 2015 ako odborníčka na kultúrnu prezentáciu na sekretariáte slovenského predsedníctva v Rade EÚ. Tvrdí, že ju práca bavila, ale len dovtedy, kým sa na rezorte v úlohe mediálnej poradkyne neobjavila bývalá riaditeľka televízie Markíza Zuzana Ťapáková.
Ťapáková začala presadzovať veľkolepé podujatia. "Začal byť na nás vyvíjaný tlak meniť podobu pôvodných projektov na základe jej požiadaviek. Podujatia, ktoré boli pôvodne plánované ako skromnejšie a decentné, sa zrazu menili na veľkolepé udalosti omnoho komerčnejšieho charakteru," hovorí v blogu Hlávková.

Také bolo aj podujatie na prezentáciu loga nášho predsedníctva. Naplánované bolo na február, teda na niekoľko týždňov pred parlamentnými voľbami. Podľa Hlávkovej boli proti takému podujatiu všetci na kultúrnom odbore. Pripadalo im to vraj ako zbytočné míňanie peňazí, keďže v zahraničí na predstavenie loga stačila obyčajná tlačová konferencia.
Ministerstvo priznáva, že pre nich pracovala Ťapáková ako externá poradkyňa, ale obvinenia odmieta. "Externá poradkyňa ministra Zuzana Ťapáková, ktorá poskytuje odborné poradenstvo v oblasti médií, nemá na ministerstve výkonné právomoci ani kompetencie zasahovať do rozhodovacích procesov. V súvislosti so zverejnenými obvineniami na jej adresu zvažuje právne kroky," konštatoval Stano.
To, že na prezentácií nášho loga spolupracovala, priznala aj Ťapáková ešte vo februári aj na svojom facebookom profile. Na ministerstve pracovala od 3. novembra 2015 do 2. novembra 2016, uviedlo v minulosti ministerstvo pre Plus 1 deň.

Podivný výber agentúry Evka
Celkovo ministerstvo za podujatie na prezentáciu loga podľa dostupných informácií minulo okolo 200-tisíc eur. Agentúre Evka, ktorá podujatie pripravovala, údajne zaplatilo 156-tisíc eur, okrem toho platilo za prenájom Slovenského národného divadla, ako aj za občerstvenie.
Podľa Hlávkovej sa konečná suma vyšplhala na približne 300-tisíc eur.
V sume 156-tisíc eur, ktoré dostala Evka, boli zarátané aj honoráre umelcom, tvrdilo koncom zimy ministerstvo denníku SME. Honoráre pre jednotlivých umelcov zverejniť už nechcelo.
Hlávková však v blogu uvádza, že ministerstvo verejnosť zavádzalo. "V priebehu príprav sa prišlo na to, že zmluvy s umelcami sa uzatvoria a ich honoráre sa vyplatia z ministerstva, nad rámec zmluvy podpísanej s agentúrou Evka. Typ zmlúv, ktoré MZV s umelcami podpísalo, nebol povinne zverejniteľný, preto ich existenciu mohlo ministerstvo zamlčať," píše Hlávková v blogu.
Evka dostala za podujatie peniaze aj od RTVS, ktorá jej zaplatila 5400 eur s DPH za "vysielanie podujatia". Zmluva bola na centrálnom registri zverejnená začiatkom marca, teda až po odvysielaní podujatia.
V minulosti Denník SME poukazoval aj na zvláštne okolnosti, za ktorých bola Evka vybraná. Ministerstvo zahraničných vecí napríklad tvrdí, že Evku vybralo z troch kandidátov, ale ich mená doteraz nepovedalo.
Denník SME cez infozákon žiadal ministerstvo o všetky dokumenty, ktoré sa spájajú s výberom Evky - cenové ponuky všetkých oslovených agentúr, kritériá na podanie cenovej ponuky, materiály z prieskumu trhu či zápisnicu z rokovania. Ani tie rezort nezverejnil. Tvrdil, že dokumenty nemá a ani mať nemusí. Evka bola totiž "obstaraná" cez výnimku v zákone o verejnom obstarávaní, podľa ktorého sa môžu nákupy na predsednícke aktivity do sumy 162- tisíc eur s DPH robiť bez verejnej súťaže. Na zadanie zákazky stačí prieskum trhu.
Hlávková tvrdí, že agentúra bola vybraná za zvláštnych okolností. "Narýchlo boli vytvorené podklady na 'akože' prieskum trhu, v ktorom boli oslovené tri vopred vybrané eventové agentúry vrátane agentúry Evka, na ktorú bolo zadanie zákazky podľa všetkého ušité," píše v blogu.
Ministerstvo tvrdí, že všetky obstarávania spojené s predsedníctvom boli v súlade so zákonom, rovnako ako boli zverejnené aj všetky potrebné dokumenty. Agentúra Evka a jej konateľ Miroslav Strašifták na otázky SME už dlhodobo neodpovedajú.

Otvárací koncert
Za zvláštnych podmienok bol podľa Hlávkovej organizovaný aj júlový otvárací koncert pre verejnosť v spolupráci s agentúrou Viva Musica!, ktorá bola oslovená tiež napriamo.
"Osloveniu agentúry Viva Musica! a zadaniu zákazky nepredchádzala verejná súťaž ani prieskum trhu," tvrdí Hlávková.
Na pondelkovej tlačovej konferencii Transparency International Slovensko a Zuzany Hlávkovej vystúpil aj konateľ agentúry Viva Musica! Matej Drlička.
Ten tvrdí, že Hlávkovej blog je plný nepresností a poloprávd. "Nevidím zlý úmysel, ale možno nezáujem komunikovať určité veci," povedal Drlička s tým, že tento štát neokradol. Podľa jeho slov si ho pozvali na MZV, aby sa ho opýtali na jeho názor. Tam mu povedali, ako má vyzerať otvárací koncert pre verejnosť. Prišlo mu to nedôstojné, a tak navrhol veľkolepejší koncert.
"Vyžiadali sme si čas, prišli sme s niekoľkými variantmi, jednou z nich bol projekt Viva Europa! Faktom je, že pre otvorenie slovenského predsedníctva sme zorganizovali koncert, kde bolo 200 umelcov zo všetkých 28 členských krajín EÚ. Boli tu týždeň, ubytovali sme ich, kúpili letenky, skúšali sme, mali tri jedlá denne," vyhlásil Drlička.
Pôvodne malo ísť o skromné podujatie, nakoniec sa jeho náklady vyšplhali na približne 170-tisíc eur. Časť peňazí 123-tisíc eur dostala agentúra od ministerstva zahraničných vecí časť zaplatili sponzori.
"Považujem za nehorázne, aby tento projekt, na ktorom sa zúčastnilo toľko hudobníkov, skončil ako kauza," pokračoval.
Zmanipulované obstarávanie
So Zuzanou Ťapákovou podľa vlastných slov Drlička nič neriešil, komunikoval so Slavomírou Mašurovou, ktorá bola nadriadená Hlávkovej na ministerstve. Novinárom zároveň povedal, že je pripravený im dať k nahliadnutiu zmluvy a prevody súvisiace s koncertom do konca týždňa.
Hlávková však počas tlačovej konferencie uviedla, že sám Drlička jej na jednom z rokovaní navrhol, že ak je potrebné narýchlo zrealizovať verejné obstarávanie, má k dispozícii agentúry, ktoré mu s tým pomôžu. Ona však takéto "naoko" obstarávanie odmietla.
Drlička toto obvinenie na tlačovej konferencii poprel so slovami, že nevie o tom, že by také niečo povedal.

Ideály sú Lajčákovi sympatické
Po odchode z ministerstva sa Hlávková rozhodla na praktiky listom upozorniť ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka a štátneho tajomníka Ivana Korčoka.
S ministrom sa stretla v marci tohto roku. "Povedal, že moje mladícke ideály sú mu sympatické, ale že srdce musí ísť ruka v ruke s rozumom," píše v blogu a dodáva, že podľa Lajčáka Ťapakovú poslal na ministerstvo premiér Robert Fico.
Transparency International zvolalo k téme na pondelok ráno tlačovú besedu. Riaditeľ organizácie Gabriel Šípoš ďalej informoval, že Hlávkovej tvrdenia v organizácii preverovali od júla.
"Berúc do úvahy naše zistenia a Zuzaninu výpoveď TIS poslala podnety na kontrolu na Najvyššom kontrolnom úrade, Protimonopolnom úrade ako aj Úrade pre verejné obstarávanie. Zároveň vyzývame ministra Lajčáka, aby sa problémom postavil čelom a zverejnil všetku, aj doteraz nezákonne utajovanú dokumentáciu," napísal Šípoš.