Značku bicyklov Favorit kúpil v roku 2011. Zaplatil za ňu päť miliónov českých korún, teda skoro 185-tisíc eur. Do dnešného dňa preinvestoval vyše 45 miliónov českých korún, teda 1,6 milióna eur.
Bavila ho predstava o naplnení biblického príbehu vtáka Fénixa, ktorý sa znovuzrodí z vlastného popola. „Dokážete oživiť značku, ktorá za to stojí. Favorit patrí na stupne víťazov,“ povedal v rozhovore pre SME väčšinový majiteľ firmy Favorit Czechoslovakia RICHARD GALOVIČ.
Jazdili ste v mladosti na Favorite?
„Áno. Bol to môj prvý dospelácky bicykel. Dostal som ho od švagra a mal som z neho obrovskú radosť. Na konci 80-tych rokov boli Favority drahé a vysoko nedostatkovým tovarom.“
Bol to dobrý bicykel?
„Áno, na tú dobu. Vtedy to bola špička. Model, ktorý som mal ja, však bol zo 70-tych rokov a niekoľko tisícov kilometrov sa na ňom už dovtedy odjazdilo. Mal som ho rád, niekoľkokrát som ho rozobral na skrutky, ladil som ho a rozmýšľal, ako ho urobiť lepším.“

Firma, ktorá vyrábala Favority, mala po revolúcii príbeh, ktorý nakoniec skončil. Vy ste ju kúpili. Prečo?
„Hľadal som nové podnikateľské príležitosti. Po kríze v rokoch 2008 a 2009 som pochopil, že nehnuteľnosti, akcie a komodity nie sú aktíva s dlhodobou hodnotou. Pri meniacom sa svete jediné aktívum je – vlastná firma, nad ktorou môžete mať kontrolu. Chcel som projekt, ktorý je zameraný na masy – so šancou, s expandovaním do sveta, s jasným obchodným modelom. Chcel som projekt, v ktorom budem pracovať so super ľuďmi pre super ľudí.“
Bola tam aj nostalgia?
„Všetci sme emotívne bytosti. Bavila ma však skôr predstava o naplnení biblického príbehu vtáka Fénixa, ktorý sa znovuzrodí z vlastného popola. Dokážete oživiť značku, ktorá za to stojí. Favorit patrí na stupne víťazov.“
Mohli ste si založiť novú, vlastnú, firmu.
„Mestská cyklistika stojí na prahu obrovského rozmachu, no nie je technologicky pripravená. Zároveň som videl značku s veľkým potenciálom, ktorá získala stovky medailí z olympijských hier, majstrovstiev sveta či etapových pretekov. Značka vám ostane aj keď prídete o fabriku či predajne. Je to niečo, čo majú zákazníci v hlavách. Favorit bol v Česko-Slovensku silnou značkou. Keď som ju v roku 2011 získal, stále to bola najsilnejšia značka u nás.“
Keď ste získali značku, mali ste pred tým prípravu?
„Samozrejme, rok a pol som sa na to pripravoval. Zisťoval som, aký veľký je trh, aký je jeho potenciál, koľko peňazí utratí, čo ľudia najčastejšie kupujú. Nešlo teda len o emotívne rozhodnutie.“
Značka Favorit bola teda sexi a matematicky vyšiel zisk?
„Myšlienka vrátiť Favorit na výslnie z úplného bahna je svojim spôsobom sexi. Je to znak odvahy, umu a schopnosti. Keď som však značku kupoval, nevedel som, aké bicykle budeme vyrábať, koľko a pre koho ich budeme vyrábať. To všetko začalo až potom, keď som Favorit kúpil. Začali sme definovať značku, aké hodnoty bude mať, kto je cieľový zákazník. Až následne sme začali ideovo vyvíjať produkt - teda to, čo má mať a aké kritériá má spĺňať v kontexte hodnoty značky a v kontexte potrieb zákazníka. Keď sme toto všetko pripravili, začali sme technicky vyvíjať model.“

Koľko vývoj modelu trval?
„Skoro tri roky. Na prvom prototype nám nevyšlo vôbec nič a bol samá chyba – od geometrie až po farbu a logo. Až druhý prototyp sa začal podobať na bicykle, ktoré dnes predávame. Samozrejme, potom bola ešte dlhá cesta, kým sme bicykel vyvinuli do finálnej podoby.“