PRAHA. Dvojhodinový výpadok služieb Google v Česku a na Slovensku spôsobil firmám množstvo problémov.
Nefunkčné mapy zapríčinili meškanie desiatok objednávok e-shopov aj prepad tržieb taxislužbám, napísal český web ihned.cz.
S čím všetkým sa firmy museli počas 120 minút bez Google popasovať?
1. Taxi aplikácie mali smolu
Mobilné aplikácie, pomocou ktorých si zákazníci privolávajú taxík, nemohli bez Google máp fungovať. Aplikácia totiž nevedela vodičovi ukázať, kde na neho človek čaká.
Napríklad taxislužbe Liftago klesol v Česku počet jázd o 80 percent. „Pre zákazníkov sme boli prakticky nedostupní a vodiči prišli o tržby prevyšujúce 100-tisíc českých korún,“ hovorí šéf firmy Juraj Atlas.

2. Analýzy budú s dierou
Ako krízovú označil utorkovú situáciu aj Ján Řezáč z Mall.cz, nakoľko v e-shope používajú hneď niekoľko nástrojov od Googlu.
„Ide napríklad o Google Analytics, pomocou ktorého vyhodnocujeme návštevnosť a úspešnosť kampaní, ako je napríklad momentálne prebiehajúci Black Friday. O tieto štatistiky sme počas výpadku prišli,“ vraví Řezáč.
Výpadok máp zase zapríčinil, že si zákazníci ťažšie vyhľadávali výdajné miesta e-shopu. Návštevnosť e-shopu klesla v dobe výpadku približne o 15 percent.
Horšie čísla mal v čase výpadku aj e-shop Hej.sk, návštevnosť mu poklesla o 11 percent. "Tento pokles spôsobila nefunkčnosť vyhľadávača a s ním spojená nefunkčnosť reklám vo vyhľadávaní a banneroch, ktoré máme na Googli spustené," uvádza Vladimír Sušil, riaditeľ Hej.sk.
3. Zákazníci sa nedočkali
Do problémov sa dostal aj online supermarket Rohlik.cz. V dôsledku výpadku došlo k oneskoreniu niekoľkých desiatok objednávok.
„Nielenže nefungovala navigácia k zákazníkom, ale bohužiaľ bol ochromený aj chod skladu, kde nešlo internetové pripojenie,“ opisuje hovorkyňa spoločnosti Michaela Gregorová.
Zákazníci sa svojich potravín dočkali v neskorších hodinách alebo im boli doručené v priebehu stredy.

4. Reklama pokrivkávala
Výpadok sa odrazil aj na číslach za reklamu. „Google a jeho služby sú pre nás významným zdrojom návštevnosti, či už v rámci vyhľadávania alebo z pohľadu platených reklám,“ vysvetľuje Řezáč.
Mall.cz má svoje reklamy aj na serveri YouTube, ktorý takisto spadá pod gigant Google.
Právna konzultantka pre IT bezpečnosť Eva Škorničková hovorí, že firmy si stratené peniaze môžu vypýtať.
„Vymáhať škodu môžu pochopiteľne všetci, ktorí majú u Google platenú službu a sú s ním zmluvne spojení,“ vraví.
Používatelia bezplatných služieb sa však odškodnenia pravdepodobne nedočkajú.