BRATISLAVA. Je biznis s vianočnými stromčekmi ziskový? Živých vianočných stromčekov sa predáva čoraz viac. „Záujem o ne neustále rastie,“ hovorí Vlastimil Rezek zo štátneho podniku Lesy Slovenskej republiky.
Vraví, že po období plastových náhrad čoraz viac ľudí oceňuje vôňu a prirodzený vzhľad živých stromčekov. „Nezanedbateľný je aj ich ekologický prínos, keďže ich na rozdiel od umelých stromčekov možno zlikvidovať bez nepriaznivého vplyvu na životné prostredie,“ vraví Rezek.
Zvýšený záujem o živé stromčeky potvrdzuje aj švédsky nábytkársky gigant Ikea. Tá ako jeden z mála predajcov ponúka aj likvidáciu samotného stromčeka po Vianociach, pričom sa za službu už nič neplatí. Použité stromčeky sa ako zvyšok dreveného odpadu ďalej energeticky zhodnocujú.
Reťazec Tesco si dalo nedávno vypracovať prieskum, podľa ktorého až 79 percent Slovákov vlastní umelý vianočný stromček. "Iba 17 percent zo 460 opýtaných dáva prednosť živému stromčeku," vraví Katarína Kadašiová z Tesca. Samotný reťazec ale živé stromčeky vo svojich predajniach nepredáva, zákazníci si ich môžu zakúpiť pred vybranými obchodmi od rôznych dodávateľov.