BRATISLAVA. Po necelom roku spustila štátna Železničná spoločnosť Slovensko opäť svoje IC vlaky na trati Bratislava - Košice.
Vládna koalícia si do programového vyhlásenia dala ich opätovné prehodnotenie. Urobila to zrejme pre tlak SNS, ktorá ich zastavenie v januári kritizovala.
Staronové IC vlaky majú byť bezkonkurenčne najrýchlejšie. Železničná spoločnosť Slovensko sľubuje, že staronové spoje prejdú z Bratislavy do Košíc za štyri hodiny a 42 minút. A to vďaka len šiestim zastávkam.
Cenová vojna nehrozí
Okrem Bratislavy a Košíc IC vlaky budú stáť len v Trnave, Žiline, Poprade a Kysaku. Vynechajú Ružomberok, Liptovský Mikuláš či Trenčín, v ktorých v minulosti tieto vlaky zastavovali.
„Som presvedčený, že takýto vlak má zastavovať v krajskom meste. Štát nemá čo súťažiť so súkromnými prepravcami, ale má vytvárať čo najväčší komfort cestovania aj za vyššiu cenu tak, aby slúžil verejnosti,“ povedal v minulosti primátor Trenčína Richard Rybníček.
Rýchlosť IC vlakov má byť hlavným tromfom v súboji so súkromným RegioJeom, ktorý na trať medzi Bratislavou a Košicami vstúpil pred dvoma rokmi.
4 hodiny 42 minút
je čas, za ktorý majú štátne IC vlaky prejsť trať medzi Bratislavou a Košicami. V histórii majú byť bezkonkurenčne najrýchlejšie.
Ceny lístkov rozdelila do troch cenových pásiem - slabý deň, normálny deň a špička.
Lístok počas špičky, teda v nedeľu či v piatok popoludní firma stanovila na 21,50 eura, v normálny deň, teda napríklad v sobotu či vo tvrtok ráno má zákazník zaplatiť 19,20 eura a počas slabého dňa 15,90 eura.
Slabé časy sú napríklad rána od pondelka do stredy. V týchto prípadoch sa tak ľudia prevezú lacnejšie ako v štátnych rýchlikoch.
Staronové IC vlaky budú jazdiť na linke medzi Bratislavou a Košicami dvakrát denne. Budú päťsúpravové a bude v nich môcť sedieť zhruba 250 ľudí.
Rovnako ako s cenami, ani v prípade odchodov vlakov nepôjdu IC vlaky do priameho konfliktu s RegioJetom. Kým ten jazdí v lukratívnejších časoch, štátne IC vlaky budú jazdiť v medziobdobí.
Z Bratislavy do Košíc pôjdu o 9.47 a 15.47, z Košíc do Bratislavy o 7.31 a 15.31. Výnimkou bude len nedeľa, keď ranný IC vlak z Košíc nebude odchádzať o pol ôsmej, ale až o pol desiatej.

Budú v zisku?
Štátne IC vlaky zrušili začiatkom januára. Dôvodom bola práve strata týchto vlakov.
Za rok 2015 pritom Železničná spoločnosť hospodárenie týchto vlakov nezverejnila s odvolaním sa na obchodné tajomstvo. Podľa zdroja SME však strata dosiahla približne 1,3 milióna eur.
Hoci ministerstvo aj firma veria, že sa tieto vlaky dostanú do zisku, odborníci sú skôr skeptickí. Tie sa počas štyroch rokov, keď jazdili na komerčné riziko, nedokázali dostať na nulu.
„ZSSK zavádza IC vlaky, z ktorých si jeden po príchode do Košíc vymení tabuľu a bude pokračovať ako REX do Humenného. Ako si rozúčtuje náklady?“ zamýšľa sa Desana Mertinková z odborného časopisu Železničná revue.
