TOKIO. Japonský pivovar Asahi Group Holdings sa dohodol na prevzatí slovenského pivovaru Topvar či Plzeňského Prazdroja ako aj ďalších východoeurópskych značiek, ktoré kúpi od spoločnosti SABMiller dohromady za 7,3 miliardy eur.
Nákup východoeurópskych značiek je pre pivovar Asahi najväčšou akvizíciou v jeho doterajšej histórii, informovala dnes agentúra Reuters.
Topvar varí okrem rovnomenného piva aj Šariš, Smädného mnícha a Birell.

Podmienky pre prevzatie
Predaj aktivít SABMiller v Českej republike, Poľsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je súčasťou podmienok pre prevzatie podniku zo strany amerického pivovaru Anheuser-Busch InBev, ktoré bolo dokončené v októbri.
"Dohoda medzi AB InBev a Asahi ešte podlieha schváleniu Asahi ako vhodného kupca zo strany Európskej komisie a udeleniu protimonopolného súhlasu Európskej komisie. Predpokladá sa, že tento proces bude zavŕšený v prvej polovici roka 2017," povedala Jitka Němečková, manažérka firemnej komunikácie Pivovary Topvar.
Okrem Topvaru a Plzeňského Prazdroja zahŕňajú predávané aktíva poľské značky Tyskie a Lech, maďarský Dreher a rumunský Ursus.
Spoločnosť Asahi sa už skôr dohodla na prevzatí niektorých značiek SABMiller, ako je Peroni a Grolsch. Dokopy za ne zaplatí 2,55 miliardy eur. Predaj týchto značiek bol tiež podmienka pre prevzatie SABMiller.
Boháči z hry vypadli
Server IHNED.cz už v pondelok s odvolaním sa na zdroj Hospodárskych novín blízky transakcii informoval, že spoločnosť Asahi predložila najvyššiu ponuku na východoeurópske značky SABMiller.
Server Lidovky.cz potom s odvolaním sa na zdroj Lidových novín blízky rokovaní uviedol, že z hry o tieto značky vypadli investičná skupina PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera aj skupina J & T vedená Patrikom Tkáčom.
Plzeňský Prazdroj je najväčšou pivovarníckou skupinou v Českej republike. Jeho hrubý zisk v uplynulom finančnom roku, ktorý sa skončil v marci, vzrástol o päť percent na 3,7 miliardy českých korún. Tržby sa zvýšili o 3,3 percenta na 14,4 miliardy korún.
AB InBev sa na prevzatie SABMiller dohodol vlani a transakciu v hodnote 79 miliárd libier dokončil v októbri. Upevnil si tak pozíciu najväčšieho svetového výrobcu piva. Nová spoločnosť má pod kontrolou zhruba 27 percent svetového trhu s pivom.
Zaujímavosti o Asahi Group Holdings
Spoločnosť Asahi bola založená v Osake už koncom 19. storočia, v roku 1889. Dnes má firma ústredie v Tokiu, jej budovu navrhol slávny francúzsky dizajnér Philippe Starck.
Skupina Asahi Group Holdings vznikla v roku 1949, v súčasnosti zahŕňa výrobu piva, alkoholických a nealkoholických nápojov a niektorých druhov potravín.
Pivovar Asahi Breweries je s podielom zhruba 38 percent na trhu najväčším pivovarom v Japonsku. Medzi jeho najznámejšiu konkurenciu patria napríklad pivovary Kirin a Suntory.
Kvôli poklesu spotreby piva v Japonsku v posledných 20 rokoch (z dôvodu úbytku obyvateľstva či kvôli vzrastajúcej obľube vína) hľadá Asahi ďalšie akvizície vo svete. V minulých rokoch firma investovala napríklad v Austrálii, na Novom Zélande alebo v Číne.
V tomto roku sa Japonci už dohodli na kúpe niektorých značiek pivovaru SABMiller, ako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur. Predaj týchto značiek bol tiež podmienka pre prevzatie SABMiller rivalom Anheuser-Busch InBev.
Tržby Asahi Group Holdings v minulom roku vzrástli o štyri percentá na 1,86 bilióna jenov. Celkovo zamestnávajú v 83 továrňach vo svete cez 22.200 zamestnancov.
V Česku nie sú Japonci nováčikom. Už 16 rokov v Prahe vzniká najpopulárnejšie značka Asahi - Super Dry, ktorá mieri do celej Európy. Pre Japoncov ju varí konkurent Prazdroja a Pivovar Staropramen.
V roku 2012 sa Asahi neúspešne usilovala o prevzatie skupiny StarBev, ktorej vlajkovou loďou boli tuzemské Pivovary Staropramen.
