TOKIO, PRAHA. Japonská spoločnosť Asahi Group Holdings, ktorá sa dohodla na prevzatí Plzeňského Prazdroja a ďalších východoeurópskych značiek za 7,3 miliardy eur od spoločnosti SABMiller, má niekoľko storočnú históriu.
Zaujímavosti o Asahi Group Holdings
Spoločnosť Asahi bola založená v Osake už koncom 19. storočia, v roku 1889. Dnes má firma ústredie v Tokiu, jej budovu navrhol slávny francúzsky dizajnér Philippe Starck.
Skupina Asahi Group Holdings vznikla v roku 1949, v súčasnosti zahŕňa výrobu piva, alkoholických a nealkoholických nápojov a niektorých druhov potravín.
Pivovar Asahi Breweries je s podielom zhruba 38 percent na trhu najväčším pivovarom v Japonsku. Medzi jeho najznámejšiu konkurenciu patria napríklad pivovary Kirin a Suntory.
Kvôli poklesu spotreby piva v Japonsku v posledných 20 rokoch (z dôvodu úbytku obyvateľstva či kvôli vzrastajúcej obľube vína) hľadá Asahi ďalšie akvizície vo svete. V minulých rokoch firma investovala napríklad v Austrálii, na Novom Zélande alebo v Číne.
V tomto roku sa Japonci už dohodli na kúpe niektorých značiek pivovaru SABMiller, ako Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur. Predaj týchto značiek bol tiež podmienka pre prevzatie SABMiller rivalom Anheuser-Busch InBev.
Tržby Asahi Group Holdings v minulom roku vzrástli o štyri percentá na 1,86 bilióna jenov. Celkovo zamestnávajú v 83 továrňach vo svete cez 22.200 zamestnancov.
V Česku nie sú Japonci nováčikom. Už 16 rokov v Prahe vzniká najpopulárnejšie značka Asahi - Super Dry, ktorá mieri do celej Európy. Pre Japoncov ju varí konkurent Prazdroja a Pivovar Staropramen.
V roku 2012 sa Asahi neúspešne usilovala o prevzatie skupiny StarBev, ktorej vlajkovou loďou boli tuzemské Pivovary Staropramen.