Britsko-český film Medzihra v Prahe, inšpirovaný pobytom hudobného génia Wolfganga Amadea Mozarta v roku 1787 a svetovou premiérou jeho opery Don Giovanni, nakrúcali na jar.
Na prelome augusta a septembra zas palácové záhrady Pražského hradu, Karlov most a uličky Starého Mesta okupoval štáb z indického Bollywoodu‚ vyrábal romantický film Prstienok.
Na pražskej Štvanici švédska produkcia nedávno dokončila filmovú rekonštrukciu slávneho wimbledonského finále medzi Björnom Borgom a Johnom McEnroeom v roku 1980.
V Česku tento rok pracovali štáby aj z Hongkongu, USA, Nemecka a ďalších krajín. Akurát pre veľký požiar kulís v barrandovských ateliéroch museli popresúvať poradie nakrúcania scén seriálu Pád rytierov pre americkú stanicu History Channel, ktorý hovorí o prenasledovaní templárskeho rádu v 13. a 14. storočí.
Zničené stavby musia postaviť ešte raz. Seriál preslávi Prahu po celom svete. Dabovaný bude do 45 jazykov a vysielať sa má na budúci rok do 171 krajín.


Kopa projektov
„V Prahe aj inde po Českej republike sa tento rok nakrúcali a ešte vyrábajú časti troch desiatok zahraničných a viacerých českých hraných filmov a televíznych seriálov,“ hovorí pre Profit Ludmila Claussová, vedúca národnej filmovej kancelárie Czech Film Commission.
Zahraniční producenti s kanceláriou konzultujú všetko okolo nakrúcania v Česku. Niektoré štáby sa zdržia iba pár dní, ale seriály ako Génius, Britannia či Pád rytierov majú v Česku po 110 až 120 filmovacích dní. Seriál BBC Mušketieri nakrúcali dokonca tri sezóny‚ od roku 2013 do 2015.

Nakrúcanie zahraničných filmov v Česku neprišlo až po otvorení hraníc v roku 1989. Keď socialistický režim potreboval tvrdú menu, ideológia išla bokom a povolil koprodukcie so Západom. Všetky oči privrel dokonca pri nakrúcaní amerického veľkofilmu Amadeus v réžii emigranta Miloša Formana.
Zahraničných producentov vždy nadchýnali krásne staré mestá, vidiek, úchvatná príroda, ale aj obstarožné priemyselné objekty či paneláky. Pred kamerou sa takmer pri každej príležitosti objavili niektorí českí herci a práca sa vždy našla aj pre miestnych špecialistov.
Producenti si cenili miestnu tradíciu, skúsenosť, profesionálnu úroveň českých štábov i kvalitnú postprodukciu. Navyše Česi bodovali nižšími cenami. „Do roku 2004 patrila Česká republika medzi najvyhľadávanejšie filmové destinácie na svete,“ tvrdí webová stránka Czech Film Commission.
„V Európe bola‚ s výnimkou Veľkej Británie‚ bez konkurencie.“ „Keď pre francúzsky historický film Johanka z Arku (1999) hľadali veľkú vodnú plochu nedotknutú civilizáciou, našli nové protipovodňové vodné dielo Slezská Harta v Moravskosliezskom kraji,“ spomína si na filmovacie leto roku 1998 stavbár Alois Novotný z Bruntálu. Na brehu vtedy vyrástla replika francúzskej stredovekej pevnosti a okolo sa odohrávali masové bojové scény.

Peniaze od regiónov
„Pre Jeseníky, kde je dosť vysoká nezamestnanosť, znamenajú filmovačky prepotrebné peniaze,“ vysvetľuje Lenka Dusová, manažérka regionálnej filmovej kancelárie Jeseníky zo Šumperka v Olomouckom kraji.
Je to projekt organizácie destinačného manažmentu Jeseníky – Združenie cestovného ruchu, ktoré asistuje aj filmovým produkciám a zároveň sprostredkúva krátkodobé pracovné príležitosti miestnym ľuďom. Odporúča vhodné lokality na nakrúcanie a pomáha cudzincom riešiť praktické problémy.