Technologickí novinári hovoria, že už koncom osemdesiatych rokov mali v garážových firmách možnosť nasadiť si okuliare, vďaka ktorým videli to, čo v miestnosti v skutočnosti nebolo. Všetky hologramové technologické hračky, ktoré sa v posledných dekádach objavujú v sci-fi filmoch, sú teda dávno realitou.
Prečo však nie sú masovo rozšírené a nežijeme vďaka nim v možno zábavnejšom svete? Dôvodom bola najmä cena komponentov. To sa však zmenilo príchodom mobilných telefónov s dotykovým displejom. Zrazu tu bola technológia, ktorá sa dá vyrobiť za centy a je bránou k takmer neobmedzeným možnostiam.
Pre vývojárov boli lacné a výkonné displeje obrovským krokom vpred. Lenže každý posun so sebou prináša aj nové možnosti, ktoré, paradoxne, vedia vývoj spomaliť.
A to sa deje aj s digitálnymi realitami. Odborníci už hovoria o troch digitálnych realitách – virtuálnej, rozšírenej a mixovanej. Aký je medzi nimi rozdiel?

Nový svet
Mohlo by sa zdať, že virtuálna realita je názov, ktorý všetko dokonale pokrýva. Ale vec sa má tak, že za virtuálnu považujeme digitálnu realitu, ktorá prenesie používateľa do absolútne nového, virtuálneho sveta.
Nasadíte si okuliare a zrazu sa ocitnete niekde úplne inde. Na opačnej strane zemegule, vo vymyslenom svete, vo videohre. Virtuálna realita (VR) je momentálne najbližšie k masovému rozšíreniu. Únik do digitálneho sveta je možný vďaka okuliarom.
Zatiaľ však pripomínajú akúsi nie práve komfortnú škatuľu, ktorú si nasuniete na hlavu. Práve toto technologické vyhotovenie môže byť dôvodom, prečo boom okolo virtuálnej reality síce príde, no môže pominúť rýchlo ako záujem o hru Pokémon Go.

Populárna hra posunula vývoj k rozšírenej realite (AR – augmented reality). Tejto digitálnej realite stačí akékoľvek inteligentné prenosné zariadenie s displejom a fotoaparátom. AR totiž rozširuje realitu o informácie, ktoré bežne hľadáme na internete.
V službe Google Play je napríklad slovenská aplikácia S batohom cez hory. Stačí namieriť smartfón na kopec a na obrazovke sa nad ním ukáže názov a nadmorská výška. AR sa darí. Koho nudia bežné papierové magazíny môže použiť aplikáciu Layar, ktorá ponúka plnohodnotné multimediálne médium. Stačí namieriť smarfón alebo tablet na stranu a zobrazí sa video.
Rozšírenej reality sa chytili aj veľké firmy. Na YouTube je video švédskeho nábytkárskeho gigantu, ktorý ponúka zákazníkom pomocou AR a tabletu možnosť jednoducho zistiť, ako by v obývačke vyzerala nová sedačka. Výhodou oproti klasickej vizualizácii je to, že si možno nábytok pozrieť v priestore, obísť ho.

Ďalší krok
Čo ponúka najočakávanejšia z digitálnych realít, mixovaná realita?