BRATISLAVA. Rozhodnutím z minulosti, ktorým sa stiahli štátne InterCity (IC) vlaky z trasy medzi Bratislavou a Košicami, dostala súkromná spoločnosť RegioJet k dispozícii absolútny monopol na tejto trase.
Je o tom presvedčená parlamentná SNS. Obnovením štátnych IC vlakov sa teda podľa národniarov iba vytvorilo zdravé konkurenčné súperenie.

Žltí špekulanti
RegioJet si totiž podľa SNS vybral iba ziskové hrozienka.
"Slovensko nepotrebuje takýchto špekulatívnych podnikateľov, ktorí to, čo nie je až tak lukratívne, nechajú na štát a vyberú si vopred iba istý zisk a profit," uviedol v dnešnom stanovisku predseda SNS a Národnej rady (NR) SR Andrej Danko.
Reagoval tak na vyhlásenia spoločnosti RegioJet, ktorá v utorok 3. januára oznámila, že od 31. januára 2017 prestane vypravovať vlaky na trase Bratislava - Košice.
Hlavným impulzom na takýto krok bol podľa RegioJetu návrat IC vlakov na túto trať, čo bolo podľa firmy politické rozhodnutie urobené na nátlak predsedu parlamentu a strany SNS Andreja Danka.
Súčasne s cestovným zadarmo v dotovaných rýchlikoch totiž nie je podľa dopravcu na trhu dostatok platiacich cestujúcich na to, aby sa vedeli komerčne nedotované vlaky vo vnútroštátnej doprave na Slovensku uživiť.
Chránia Slovensko
SNS sa však dnes ostro ohradila voči vyjadreniam spoločnosti RegioJet.
"Ak má uvedená spoločnosť pocit, že nezvláda podnikanie na Slovensku, nech hľadá vinníka vo vlastných radoch a nesnaží sa preniesť zodpovednosť za manažérske zlyhanie na osobu predsedu SNS a Národnej rady Slovenskej republiky," dodala strana.
Národniari pripomenuli, že už v minulosti verejne deklarovali, že súčasťou ich programu a prísľubu pre občanov, teda jedným z ich politických cieľov, je obnovenie štátnych IC vlakov na trase Bratislava - Košice.
"Slovenská národná strana sa nemôže a ani sa nebude prizerať na rozklad a demolovanie posledných štátnych činností. Práve naopak, to, čo na Slovensku máme, si musíme chrániť," zdôraznil Danko.
Napriek všetkému, čo za posledné dni zaznelo zo strany spoločnosti RegioJet, je podľa SNS Slovensko štátom, ktorý je otvorený všetkým dopravcom a pre súkromníkov "ponúklo absolútne nadštandardné podmienky".
"Ak česká spoločnosť kritizuje podporu našich vlastných vlakov, nech ukáže jediného slovenského prepravcu, ktorý má v Českej republike také podmienky a monopol na prioritnej trase medzi dvoma najväčšími mestami v štáte, ako mal práve RegioJet," vyzval Danko.
Stanovisko RegioJetu
Andrej Danko presadil znovuobnovenie vlakov IC ZSSK, ktoré pred tým vláda pre jich dlohodobú stratovosť zrušila. Toto presadil i do programového prehlásenia vlády.Vlaky IC ZSSK neboli nikdy v zisku a ich znovuzavedenie za existencie cestovného zdarma spôsobilo, že na trhu nie je dostatok zákazníkov pre to, aby tu uživilo viac dopravcov. Je to čistá ekonomická realita v realite, keď viac ako polovica zákazníkov má vďaka zásahom štátu ísť dotovaným rýchlikom zadarmo a na trhu chýbajú.
Andrej Danko je tak priamo zodpovedný za to, že sa na Slovensku na dlhú dobu zakonzervuje monopol štátneho dopravcu - žiadny iný dopravce tu svoje služby nebude ponúkať, pretože kvôli existencii cestovného zadarmo je trh pre komerčné vlaky tak malý, že nemajú šancu na existenciu. Z rovnakého dôvodu budú stratové i vlaky IC ZSSK. Ak by neboli štátne zásahy, na trase z Bratislavy do Košíc pokojne vedľa seba mohli fungovať traja či štyria dopravcovia - RegioJet, IC ZSSK a další a súperiť kvalitou služieb o zákazníkob tak, ako funguje viac operátorov v telekomunikáciách.
Andrej Danko nevyberane útočil na RegioJet, o ktorom v rozhovore prehlásil, že neznáša žlté vlaky a musí zo Slovenska zmiznúť. RegioJet je firmou registrovanou na Slovensku a zamestnává stovky Slovákov a prepravuje denne tisíce Slovákov do zamestnánia, do škôl alebo za voľnočasovými aktivitami. Len za rok 2016 odviedol do slovenského štátneho rozpočtu viac ako šesť miliónov eur na daniach a ďalších odvodoch. Zodpovedný politik, ktorému ide o skutočný prínos pre svojich občanov by si také prehlásenie nikdy nemal dovoliť.
Andrej Danko je vďaka presadeniu znovuobnoveniu vlakov IC ZSSK spoluzodpovedný za straty z ich prevádzky. Podľa analýzy RegioJetu, len za prvý týždeň ich prevádzky bola strata najmenej 30-tisíc eur a ich priemerná obsadenosť je v porovnaní s vlakmi RegioJetu približne tretinová. S väčším počtom spojov sa dá predpokladať ďalšie zvýšenie ich stratovosti, pretože budú čeliť rovnakému problému, pre ktorému z trasy odchádza RegioJet - a to nedostatku platiacich zákazníkov, ktoré odišli do vlakov zadarmo. Tento účet potom bude predložený k úhrade daňovým poplatníkom.
RegioJetu je veľmi ľúto a veľmi ho mrzí, že musí k 31. 1. ukončiť prevádzku svojich vlakov na trase Bratislave - Košice. Dva roky sme sa snažili ponúkať služby a vybudovať zdravé a ziskové podnikanie tak, ako je tomu na ostatných trasách, kde RegioJet pôsobí, a kde nečelí krokom obmedzujúce podnikanie na trhu. Jedinou príčinou odchodu RegioJetu z trasy Bratislava - Košice je tak bohužiaľ postup štátu, ktorý sa rozhodol, že ďalších dopravcov na Slovensku nechce. A na tom má Andrej Danko zásadný podiel.