Na železniciach vidieť za posledných pätnásť rokov veľký pokrok, vraví v rozhovore pre SME TOMÁŠ ZÁRUBA z českého Centra pre efektívnu dopravu. Výrazne lepšia je podľa neho čistota vlakov, ale aj nemalé množstvo nových tratí po rekonštrukcii, čím sa zvýšila rýchlosť. Postupne sa opravujú stanice, i keď niektoré investície zďaleka nedosiahli úroveň Západu.
V ktorej krajine je železnica najlepšie fungujúci systém?

„Jednoznačne vo Švajčiarsku - s veľkým náskokom pred akoukoľvek ďalšou krajinou.“
Čo to spôsobuje?
„Ide o dôsledok niekoľkých rôznych vplyvov. Ide napríklad o jednotnú tarifu pre všetky vlaky bez akýchkoľvek povinných miesteniek alebo príplatkov, ktorá je zameraná na výhodné predplatné zahrňujúce tiež autobusy či mestskú hromadnú dopravu v rôznych mestách. Najdôležitejšie je však to, že si premysleli cestovné poriadky a vlaky zo všetkých smerov, ktoré na seba nadväzujú len s krátkymi prestupmi, čo sa týka času i prestupnej vzdialenosti. Je dôležitá i vysoká spoľahlivosť prevádzky a jeho kvalitná organizácia. Svoju rolu hrá taktiež i hustota siete.“
Do akej miery sa k takto fungujúcemu systému môžu krajiny ako Česko a Slovensko priblížiť?
„Som presvedčený, že naše krajiny by mohli byť dokonca ešte o niečo lepšie. Pri takmer rovnakej cene pohonných látok je cestovné vo verejnej doprave omnoho lacnejšie. Základom je pochopiť výhody systému a pre jeho vytvorenie sa ako spoločnosť rozhodnúť.“
Na Slovensku, zrejme aj v Česku, sa železnica dlhodobo vnímala ako niečo špinavé a zastarané. Do akej miery sa toto vnímanie ľudí mení?
„Nechcel by som sa vyjadrovať za slovenských cestujúcich. V Česku je však vidieť zreteľný posun názorov veľkej časti verejnosti i politikov. Železnica sa v porovnaní s minulosťou začína brať ako perspektívny druh dopravy. Počet cestujúcich už niekoľko rokov neustále rastie - najmä v okolí veľkých miest alebo v diaľkovej doprave.“
