BRATISLAVA. Na hlavnej železničnej trati bude po dvoch rokoch opäť štátny monopol. Žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančuru, ktoré na linke z Bratislavy do Košíc od februára skončia, súkromní dopravcovia nahradiť neplánujú.
“Rozhodnutie ministerstva musí platiť pre všetkých dopravcov, ktorí sa chcú do systému zapojiť.
„
Chcú rovnaké podmienky
S nulovými lístkami sa súťažiť nedá, povedal šéf spoločnosti Arriva László Ivan. Cestovanie zadarmo bol aj hlavný dôvod odchodu RegioJetu.
Vlaky zadarmo štát prepláca len v dotovaných osobných vlakoch, rýchlikoch či regionálnych expresoch. V súčasnosti väčšinu platí štátnemu prepravcovi ZSSK, súkromnému RegioJetu platí za deti, študentov a dôchodcov iba na linke Bratislava – Komárno.

Vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov ohlásil premiér Robert Fico na straníckom sneme, keď prehral prezidentské voľby s Andrejom Kiskom. Vláda ich do praxe presadila koncom novembra 2014. Cestovať zadarmo dala možnosť 2,5 milióna ľuďom.
„Cenový dumping v podobe bezplatnej prepravy len vo vlakoch objednaných štátom bol na Slovensku zavedený s jasným úmyslom ochrániť štátnu ZSSK pred konkurenciou nových komerčných dopravcov,“ vraví šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.