BRATISLAVA. Šéfovi koaličnej SNS a predsedovi parlamentu Andrejovi Dankovi sa stále nepáči minuloročné zastavenie štátnych IC vlakov. V nedeľňajšej relácii TA3 V politike dokonca za to kritizoval exministra dopravy Jána Počiatka (Smer).
„Máme tu jedného štátneho národného dopravcu, ktorého exminister dopravy Počiatek potupil,“ vravel Danko v politickej relácii TA3.
Štátne IC vlaky sa zastavili vlani v januári. Železničná spoločnosť Slovensko ich vtedy prestala prevádzkovať po 22 rokoch. Dôvodom bolo, že ich nevedela dostať do zisku.

Vlaky zadarmo asi nezrušia
Oznámenie o ich zastavení prišlo v decembri 2015. Bolo to v čase, keď RegioJet, ktorý na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdil prvý rok, po prvýkrát pohrozil odchodom. Svoje rozhodnutie zmenil, keď sa štátne IC vlaky zastavili.
K zmene zmýšľania vlády došlo po tom, čo sa v marci 2016 zmenila vláda. Do programového vyhlásenia vlády si koaličná SNS presadila ich opätovné prehodnotenie.
„Nemôžeme vytvárať eldorádo pre jednotlivca,“ rečnil Danko v televízii.
RegioJet po odchode štátnych IC vlakov prepravoval tri páry vlakov denne. Viac vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami vypravovala štátna ZSSK.
Z Bratislavy do Košíc odchádza rýchlik každé dve hodiny. Navyše, štát ich každoročne dotuje. Ide približne o sumu vo výške sedem eur na jeden vlakokilometer. V týchto vlakoch môžu zároveň bezplatne cestovať dôchodcovia a študenti. Tieto zmeny presadila ešte druhá vláda Roberta Fica (Smer).
Cestovanie zadarmo však, zdá sa, koalícia meniť nebude. Môže to byť aj napriek tomu, že niektorých ľudí podľa Danka môže toto opatrenie naštvať.
„Stále hovoríme, že štátu sa darí. Nemyslím si, že ide o položku, ktorá by bola vysoká,“ dodal Danko.
Ministerstvo dopravy na vlaky zadarmo z rozpočtu vyčlenilo 13 miliónov eur. Daňoví poplatníci však zadarmo zaplatili o jeden milión eur navyše.

Budú zmeny?
Nie je pritom vylúčené, že dotácie vo vlakoch by sa mohli zmeniť. Štát dnes dotuje nielen rýchliky, ale aj expresy či osobné vlaky. Robí to na všetkých tratiach, teda aj na linke medzi Bratislavou a Košicami.
„Je hlúposť, že trať medzi Bratislavou a Košicami je štátom dotovaná,“ povedal Danko. RegioJet chcel, aby štát časť zo sociálnych zliav preplácal aj v IC vlakoch, či už súkromných alebo štátnych.
Rovnaký systém funguje aj v susednom Česku. Tamojšie ministerstvo dopravy na všetkých štátom nedotovaných linkách prepláca sociálne zľavy dopravcom, ktorí na danej trase jazdia. Dostanú sa k nim štátne České dráhy, ale aj RegioJet a Leo Express.
Ministerstvo dopravy však návrh Radima Jančuru odmietlo. Požiadavka RegioJetu dotovať „žlté vlaky“ by podľa ministerstva znamenala ďalšie zaťaženie rozpočtu rezortu. Štát vlaky ročne dotuje podľa rozpočtu sumou 218 miliónov eur.
"RegioJet zamestnáva na Slovensku stovky ľudí, ročne odvedie do štátneho rozpočtu sedem miliónov eur na daniach a odvodoch. A práve Andrej Danko vyhlásil, že RegioJet neznáša a že zo Slovenska musí zmiznúť. Takto nesmie vystupovať žiadny zodpovedný politik," reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Podmienky na trhu musia byť podľa neho spravodlivé pre všetkých. Zdôrazňuje, že konkurencia zlepšuje kvalitu služieb. "Fungovanie RegioJetu na trase Bratislava - Košice, za ktoré štát neplatil ani cent, to dokazovalo. Andrej Danko svojimi krokmi toto všetko zničil a na tejto trase opäť bude iba monopol ZSSK," doplnil Ondrůj.