OSTRAVA. V mrazivom počasí vzrastajú sliezskym železiarňam náklady na výrobu. V ArcelorMittal Ostrava (AMO) a v Třineckých železiarňach (TŽ) sa to týka hlavne vstupných surovín, ktoré sa musia rozmrazovať.
ČTK to povedala hovorkyňa AMO Barbora Čierna Dvořáková a TŽ Petra Jurásková. Výšku nákladov na rozmrazovanie ale podniky nedokážu vyčísliť.
"V zimnom období sú suroviny, ktoré používame na výrobu koksu a surového železa, čo je uhlie a železná ruda, zmrznuté. Aby sme ich vôbec mohli vyklopiť z vagónu a použiť vo výrobe, tak ich musíme rozohriať v obrovských tuneloch, takzvaných rozmrazovačoch, ktoré vykurujeme zemným plynom, "opísala Černá.
Železiareň denne týmto spôsobom rozmrazí približne štyristo vagónov surovín, čo predstavuje asi 20-tisíc ton materiálu.
Po rozmrazení sa suroviny vyklápajú z vagónov na takzvaných výklopníkoch. Tak sa dostanú na pásové dopravníky, ktoré ich zavezú na miesto ich použitia.
"Okrem spomínaného rozmrazovania surovín sme museli pristúpiť k cyklickému prehrievaniu zariadení, ktoré momentálne nie sú v prevádzke, aby nezamrzli, a nepoškodili sa," doplnila hovorkyňa AMO.
Jurásková povedala, že v třineckých rozmrazovačoch trvá niekoľko hodín, než sú vstupné suroviny, ktoré prídu zmrznuté vo vagónoch, pripravené na použitie do vysokých pecí.
"Začali sme preto s aplikáciou špeciálnej nemrznúcej zmesi, ktorou sa ošetria dodávky, ešte než k nám dorazia. Urýchľuje to rozmrazovanie materiálu a predovšetkým skracuje dobu prípravy," povedala Jurásková.