SME

Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur

Severný obchvat tretieho najväčšieho mesta na Slovensku sa bude prekresľovať. Jeho juho-západný už nie

Minister financií Peter Kažimír. Minister financií Peter Kažimír. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

Agentúrny text sme nahradili autorským

BRATISLAVA. Obchvat Prešova postaví štát lacnejšie, ako pôvodne plánoval. Minister financií Peter Kažimír (Smer) sa s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) dohodol na prekreslení jeho severnej časti.

Vďaka kompromisu pomôže štát tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku s neúnosnou dopravnou situáciou, ale zároveň neminie až 900 miliónov eur.

„Môžem ubezpečiť hlavne prešovskú verejnosť, že trojdňová vojna o Prešov je za nami,“ citovala Kažimíra agentúra TASR.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Érsek chce od Kažimíra vysvetlenie, ako vyrátal úsporu prešovského obchvatu Čítajte 

Len severná časť

Takmer miliardová investícia do obchvatu pozostáva z dvoch častí. Severný obchvat Prešova sa pôvodne naprojektoval ako 15-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4, ktorá smeruje na Poľsko. Stáť mal podľa pôvodných odhadov 535 miliónov eur.

Ministri sa nakoniec dohodli, že sa nebude stavať štvorprúdovka, teda cesta, na ktorej v každom smere môžu autá premávať v dvoch pruhoch, ale iba dvojprúdovka. To znamená, že každý smer bude mať iba jeden pruh.

Okrem toho by sa mala upraviť trasa a staval by sa len jeden tunel. Toto všetko by malo podľa Kažimíra ušetriť až 220 miliónov eur. Úsporu vyčíslili analytici pri ministerstve financií.

„Ide o rozumný kompromis, ale neviem, do akej miery," vraví Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Otázkou podľa neho je, či sa vytvorí priestor, aby sa v budúcnosti mohla cesta rozšíriť z dvoch na štyri prúdy.

SkryťVypnúť reklamu

Druhou časťou prešovského obchvatu je výstavba juhozápadnej časti. Ide o osemkilometrovú časť diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh.

Ten však už štát vysúťažil, stáť mal približne 356 miliónov eur, zásadné zmeny sa v ňom preto už nemôžu robiť. Po dohode s víťazom tendra by sa však suma mala znížiť o šesť percent, to znamená približne o 21 miliónov eur.

Súťaž, ktorú vypisoval ešte minister dopravy Ján Počiatek, vyhralo konzorcium Eurovie s Doprastavom. Kilometer diaľnice vyjde na približne 45 miliónov eur, čo je historicky najdrahšia štvorprúdovka na Slovensku.

Prečítajte si tiež: Érsek: Na obchvate Prešova sa dá ušetriť, ale nie 400 miliónov Čítajte 

Chcel vysvetlenie

Riešenie zlej dopravnej situácie však ani napriek úsporám nebude ideálne. Projektanti obchvatu totiž podľa Kažimíra v minulosti naprojektovali alternatívu, ktorá nie je ideálna z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

„Celé nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že polovica prešovskej dopravy je založená na tranzite,“ dodal Kažimír.

Dnes však dopravný prieskum podľa neho hovorí len o štvrtinovej úspore na tranzite. „Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetľoval po rokovaní vlády minister financií.

Tesne pred rokovaním vlády pritom Érsek chcel ešte od Kažimíra vysvetlenie, ako k úspore dospel. Zároveň prezidentovi Andrejovi Kiskovi poslal list.

„Ubezpečil som ho, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov Čítajte 

Debata sa začala cez víkend

O tom, aká suma by sa v prípade výstavby prešovského obchvatu mohla ušetriť, sa začalo diskutovať počas víkendu. Kažimír totiž adresoval Kiskovi list, v ktorom navrhol postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur.

Celkovo malo jeho riešenie stáť len približne 430 miliónov eur a mestu by to podľa Kažimíra výraznejšie pomohlo. „Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.

Kiska sa na prešovský obchvat pýtal Kažimíra ešte pred Vianocami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (6. 4. 2025)
USD 1.106
AUD 1.810
CZK 25.142
JPY 160.560
CAD 1.570
GBP 0.850
HUF 405.700
PLN 4.263
CHF 0.941
SEK 10.974

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 305
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 963
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 232
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 525
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 627
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 491
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 184
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 761
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 168
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 76 241
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 55 576
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 24 711
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 100
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 627
  8. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 9 604
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nový britský premiér Keir Starmer.

Stratégiou vlády je zachovať pokoj a dosiahnuť dohodu s USA.


TASR
Kurzy rubľa v moskovskej banke v novembri 2024.

Ruské akcie zasiahol aj pokles globálnych cien ropy.


SITA 3

Na úrovni minulého roka zostal len Trenčiansky kraj s platbami v hodnote 6,73 eura.


TASR 1
Ilustračné foto.

Správanie sa spotrebiteľov má dosah na ich ekonomickú stratu.


SITA 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 168
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 76 241
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 55 576
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 24 711
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 100
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 627
  8. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 9 604
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu