BRATISLAVA. "Výrobky obsahujú rovnaké suroviny. Testovanie bolo chybné. Chceme podrobnosti z testovania."
To sú len niektoré z ohlasov, ktorými firmy reagovali na testovanie potravín z Rakúska a Slovenska.
Lidl: skúmali rozdielne šunky
Ministerstvo pôdohospodárstva na základe výsledkov testovania totiž tvrdí, že slovenskí zákazníci dostávajú druhoradé potraviny.
"Spotrebiteľ očakáva rovnakú kvalitu tej istej značky bez ohľadu na krajinu výroby alebo nákupu. Argument, že spotrebitelia uprednostňujú rozličné regionálne chute, neobstojí," povedala ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná s tým, že Slováci určite neočakávajú, že dostanú umelé sladidlá, farbivá, viac éčok či menej mäsa.
Firmy s ňou však nesúhlasia. Spoločnosť Josef Manner & Comp. tvrdí, že ich výrobky na všetkých trhoch obsahujú identické suroviny. "Receptúra rezov Manner Neapolitaner sa už po mnoho rokov nemení nezávisle od cieľového trhu, krajiny a klienta," povedal Thomas Gratzer, člen predstavenstva.
Firma preto žiada ministerstvo o zverejnenie protokolov z testovania, aby sa mohla k spôsobu testovania a výsledku vyjadriť.
Hneď po zverejnení výsledkov testovania sa ozval aj Lidl, ktorý tvrdil, že v prípade šunky z jeho siete kontrolóri neporovnávali v krajinách identický výrobok.
„V Rakúsku kúpený výrobok ‚Dusená šunka – údená‘ bol porovnávaný s výrobkom ‚Varená šunka‘, ktorý bol kúpený na Slovensku. Obe šunky sa pritom nachádzajú v sortimente spoločnosti Lidl Slovenská republika. Je nešťastné a z pohľadu zákazníka zavádzajúce porovnávať dva rôzne výrobky a veríme, že sa to stalo nedopatrením,“ reagoval hovorca Lidla Tomáš Bezák.

Chcú testovať ďalej
Ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná tvrdí, že doteraz malo Slovensko málo dôkazov o rozdielnosti údajov, aby dokázalo Brusel presvedčiť, že ide naozaj o problém. Dúfa, že s väčším množstvom dát sa to nakoniec podarí. V porovnávaní výrobkov chce pokračovať.
Do prieskumu rozdielnosti výrobkov sa majú zapojiť Česko, Bulharsko aj Rumunsko. Nespokojné sú aj Litva či Lotyšsko.