BRATISLAVA. Hoci nakupovanie cez internet zažíva v posledných rokoch obrovský úspech, nájde sa oblasť, kde to neplatí a zákazník sa radšej zastaví po tovar v kamennej predajni.
Podľa poslednej štúdie z konca minulého roka, ktorú pre Združenie vydavateľov a kníhkupcov SR vypracovala agentúra Median SK, si veľká časť Slovákov knihy najčastejšie kupuje v kníhkupectvách až potom nasleduje nákup cez internet.
Štúdia monitoruje slovenský knižný trh v roku 2015 a údaje pochádzajú zo vzorky 8000 respondentov.
Zaujímavosťou tiež je, že počet nákupov cez internet rastie v mestách, kde sú aj veľké siete kníhkupectiev.
“Bratislava je klasickým príkladom. Človek by si myslel, že na slovenskom vidieku, kde nie je toľko možností, bude internetový predaj oveľa silnejší, ale nie je tomu tak. Spôsobuje to asi časová zaneprázdnenosť ľudí žijúcich v mestách," priblížila podpredsedníčka Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR Valéria Malíková.
Nákupy kníh v kamenných kníhkupectvách viac ako dvojnásobne prevyšujú počet nákupov kníh cez internet.
Analytik obchodu agentúry Terno Ľubomír Drahovský nepovažuje prevládajúci konzervativizmus pri nákupe kníh len za slovenské špecifikum.
“Aj vo svete, napríklad v New Yorku, sú kníhkupectvá preplnené ľuďmi. A pritom ich knižná ponuka pri nákupe cez internet je niekoľkonásobne bohatšia, než u nás. Napriek tomu, Američania sedia na schodoch a listujú si v knihách, lebo majú taktiež radi priamy kontakt s knihou,“ objasnil Drahovský.
Kníhkupectvá s kamennými predajňami vedia čitateľovi zabezpečiť aj doplnkové služby, ako sú besedy s autormi kníh alebo rôzne autogramiády. Zákazník si tiež vie knihu fyzicky prelistovať, prípadne si z knihy prečíta pár strán alebo pozrie radenie kapitol. Dobre padne aj vyškolený personál, ktorý dokáže poradiť, ak si zákazník nevie spomenúť na názov knihy.
Malíková tvrdí, že knihy sa stali v digitálnom veku predmetom, ktorý je aj estetický.
I keď Slováci za posledné desaťročie kupujú knihy najčastejšie v kníhkupectvách, tento trend má klesajúcu tendenciu. Kým podiel kníh kúpených v kamennom kníhkupectve v roku 2005 bol 89 percent, o desať rokov neskôr to bolo len 72 percent.
Malíková si však nemyslí, že by v blízkej budúcnosti nákup kníh cez internet predbehol kníhkupectvá. “Pripúšťam mierny posun k nákupom kníh cez internet, ale nepredpokladám, že by sa pomer obrátil. No na sto percent to zaručiť neviem,“ hovorí Malíková.

Porovnávať ceny sa oplatí
Dôvod, prečo sa oplatí nakupovať cez internet je napríklad aj to, že sa jednoduchšie dá porovnať cena kníh a nákup môže byť výrazne lacnejší.
Denník SME zisťoval, koľko by stála kúpa ôsmich kníh u rozličných slovenských predajcoch, ak by ich zákazník kupoval cez internet.
Knihy sme vybrali náhodne, aby boli zastúpené rôzne žánre, vydavateľstvá, národnosti autorov, či rok publikovania. Súčasťou kúpy bola aj doprava. Ceny kníh sme porovnávali ku koncu februára 2017.