Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2016 (del-sec:35)
„Ak na našej planéte vyhynú včely, ostanú nám len štyri roky života.“ Tento výrok známeho fyzika Alberta Einsteina si včelár Adam Gandžala vybral pre svoj projekt adopcie úľov. Ním hneď na začiatku naznačuje, čo sú jeho hlavné ciele – podporiť budovanie nových úľov, aby tak bolo viac včiel na opeľovanie.
„Projekt Adoptuj si úľ je primárne cielený na podporu životného prostredia a zvýšenia množstva opeľovačov a podporu poľnohospodárov bez pesticídov,“ ozrejmil mladý včelár.
Ako to začalo
Adam Gandžala sa rozhodol spustiť projekt ešte v čase, keď študoval na včelárskej škole v Banskej Bystrici. Prvé úle začal na adopciu ponúkať od minulého októbra.
„Bola to moja odpoveď kolegom včelárom, ktorí neustále fňukajú, že nie sú peniaze,“ povedal Adam.
Svojím projektom chce prispieť k zlepšeniu situácie v danej oblasti. Podľa údajov Slovenského včelárskeho zväzu totiž za posledných 15 rokov klesol počet včiel na Slovensku takmer o 50 percent. V roku 1989 bol počet včelích kolónií na Slovensku 430,100. Dnes je tento počet len okolo 250,000.
„Včelárenie už nie je také jednoduché ako kedysi,“ povedal Gandžala. Za poklesom vidí hlavne intenzívne využívanie pôdy, nadmerné používanie hnojív a narastajúci počet parazitov a ochorení včiel.
Opeľovanie je dôležitejšie ako med
Včelár zdôrazňuje, že hlavný úžitok včiel nie je v produkcii medu, ale v opeľovaní kvetov.
„Úžitok opeľovaním je deväť krát väčší než hodnota medu, vosku a ostatných včelích produktov. Z toho vyplýva, že včely majú dôležitú úlohu pri zvyšovaní poľnohospodárskej výroby,“ ozrejmil Gandžala. Pri kvalitnom opelení sa zvyšujú výnosy ovocia o 25 až 30 percent a u ďalších plodín až do 75 percent.
Ako projekt funguje
Cez projekt Adoptuj si úľ si ľudia za čiastku 99,90 eura môžu adoptovať úľ u včelárov zapojených do projektu. Z tejto sumy 75 eur ide priamo včelárovi na vybudovanie nového úľa, hoci priemerné náklady na založenie nového včelstva sú okolo 200 eur. Adoptujúci tak svojou čiastkou pomôže včelárovi s úvodnými nákladmi na založenie nového včelstva.
Zvyšných 24,9 eura pokrýva náklady na zasielanie ďakovných balíčkov s medom. Adoptujúci dostane dva takéto balíčky. Jeden mu včelár pošle okamžite zo svojich zásob po zaplatení adopčného príspevku a druhý už z produkcie novovybudovaného úľa.
Za svoj príspevok adoptujúci môže vybrať meno pre „svoj“ úľ. Manžel môže napríklad prekvapiť manželku úľom s názvom „Tu vládne Zuzanka“ alebo iným názvom. Taktiež môže prísť na návštevu k „svojmu“ včelárovi a vyskúšať si na vlastnej koži, čo včelárenie obnáša.
„Snažíme sa urobiť to pre ľudí čo najosobnejšie,“ dodáva včelár s tým, že ľudia takto dostanú zážitok, aký cez Netflix nezískajú. Adoptujúci má tiež prístup k „svojmu“ úľu po celú jeho životnosť a doživotnú zľavu 10 percent u „svojho“ včelára.
Doteraz sa do projektu zapojili spolu s A. Gandžalom traja včelári a ľudia si doteraz adoptovali 58 úľov. Avšak ambície mladého včelára sú oveľa vyššie. Chcel by cez projekt Adoptuj si úľ vybudovať až 10 tisíc nových úľov.
Svojím projektom by chcel mladý včelár hlavne osloviť tých ľudí, ktorí chápu, že naše súčasné činy budú mať veľký dopad na budúce generácie, či už na strane včelárov alebo adoptujúcich. Preto chce cez tento projekt podporiť tých včelárov, ktorí pri včelárení nepoužívajú tvrdú chémiu a svojim včelám doprajú pastvu bez pesticídov. Tiež sa snaží dosiahnuť, aby ľudia nekupovali falšované medy zo zahraničia a radšej podporili lokálnych včelárov.
„Nepredávame med za 100 eur. Predávame dlhodobý vzťah s včelárom, na ktorého sa jeho zákazníci môžu spoľahnúť,“ povedal Gandžala.
Už po sedemnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania. Inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, životnému prostrediu, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.
Do aktuálneho 17. ročníka firmy prihlásili 71 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 20, ktoré budú súťažiť o víťazstvo v siedmich kategóriách. Ôsmeho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 31. marca. Stačí si pozrieť sedem nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.