Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2016 (del-sec:35)
Ak sa potrebujete dostať z jedného konca mesta na druhý, väčšinou sadnete do auta, objednáte si taxík, prípadne sa obzeráte po možnostiach miestnej hromadnej dopravy. V Prievidzi prichádza do úvahy aj niečo ďalšie – môžete využiť systém zdieľaných bicyklov.
Dvaja bratia – Jaroslav a Mirety Dianovci rozbehli pred rokom prvý komerčný bike sharing na Slovensku pod názvom Zelený bicykel. V podnikaní neboli nováčikmi. „Pätnásť rokov som podnikal v rôznych službách a celý čas hľadám spôsob, ako zanechať svet lepším a ako pozitívne ovplyvniť čo najväčší počet ľudí,“ vraví Mirety Dian. Keď v roku 2015 s bratom ukončili sedemročné podnikanie v taxislužbe a rozmýšľali, ktorým smerom sa vydať ďalej, rozhodli sa pre systém zdieľania bicyklov.
„Pravdepodobne to bolo spôsobené aj tým, že nás podvedome trápila hustnúca premávka, zápchy aj v takom malom meste ako je Prievidza, výfukové plyny áut a emisie, ako aj moderný životný štýl ľudí, ktorí zabúdajú na aktívny pohyb a svojím zdravím doplácajú na svoju pohodlnosť,“ vraví Mirety Dian. Firma dvoch bratov získala nomináciu v súťaži Via Bona, ktorú udeľuje Nadácia Pontis, v kategórii Zelená firma.
Ako to funguje
Systém, akým sa môžete povoziť po Prievidzi, nie je zložitý. Prihlásite sa cez mobil do webovej aplikácie a na mapke si nájdete najbližší stojan s voľnými bicyklami. Presuniete sa na miesto a vyžiadate odblokovanie bicykla.
Systém vám automaticky ponúkne jeden z bicyklov, ktoré sú označené číselným kódom. Skontrolujete si jeho stav a potvrdíte odomknutie. Potom sa môžete voziť pol hodinu za 49 centov. Poplatok sa vám odpočíta z kreditu. Alebo máte za mesačný paušál 4,90 eura k dispozícii 120 minút denne. Čas sa začína rátať od zaslania požiadavky na odomknutie Zeleného bicykla a končí sa zaslaním požiadavky na jeho uzamknutie.
„Vďaka hustej sieti sa v minulej sezóne v priemere vypožičiavali bicykle na 10 až 15 minút, to znamená, že človek si mohol za deň vypožičať bicykle aj desaťkrát. Systém nie je určený na požičiavanie bicyklov na dlhší čas alebo na dlhšie vzdialenosti, ale na presun z bodu A do bodu B,“ vysvetľuje Mirety Dian.
Prvý rok fungovania zároveň odkryl aj najväčšiu slabinu systému – potrebu registrácie a následného školenia. Zimu a teda oddychový čas vo firme využili na zjednodušenie a vylepšenie. „Tohtoročnú sezónu odštartujeme v plnej elektronizácii, to znamená, že súčasné mechanické zámky a školenia vystriedajú po novom čipové karty a SMSky,“ dodal Dian.
Začiatky a plány
Celý projekt bratia Dianovci finančne pokryli z vlastných zdrojov. „Nakúpili sme komponenty, ručne sme s bratom vyskladali 103 nových bicyklov a spolu s otcom pozvárali 30 stojanov, ktoré sa osadili v Prievidzi a v Bojniciach,“ vraví Mirety Dian. Počet bicyklov a stojanov nastavili a rozmiestnili tak, aby bola služba dostupná pre každého. Zatiaľ je tento počet podľa nich dostatočný. Samozrejme, ak službu začne aktívne využívať viac občanov, bude potrebné sieť rozširovať.
„Aj keď náš projekt viacerí volajú „social business“, je ako každý iný. Čísla sú pre nás tiež dôležité, obzvlášť ak chceme rásť a napredovať,“ vysvetľuje Dian. Na nule by mali byť do dvoch rokov.
Aj ďalšie plány sú smelé. Ekologická doprava v mestách bude v budúcnosti nepochybne veľkou témou a projekty ako Zelený bicykel sú príkladom toho, že bikesharing nemusí byť úspešný nevyhnutne iba vo veľkých mestách. „Robíme všetko preto, aby systém Zelených bicyklov bol do pár rokov po celom Slovensku. Základom je mať kvalitnú službu a potom sa dá napredovať mesto po meste,“ dodáva odvážne mladý podnikateľ.
Už po sedemnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania. Inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, životnému prostrediu, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.
Do aktuálneho 17. ročníka firmy prihlásili 71 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 20, ktoré budú súťažiť o víťazstvo v siedmich kategóriách. Ôsmeho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 31. marca. Stačí si pozrieť sedem nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.