PRAHA. Známe módne značky sa začínajú zbavovať svojich luxusných butikov na prestížnych adresách. Príčinou sú vysoké nájmy a nárast predaja na internete, uvádza nemecký denník Handelsblatt.
Prominentnou obeťou tohto trendu sa tento týždeň stala značka Ralph Lauren. Americká firma sa rozhodla zatvoriť svoju reprezentačnú predajňu na newyorskej Piatej avenue.
Do problémov sa nedávno dostala aj tamojšia hlavná predajňa klenotníckej značky Tiffany.
Milióny za nájom
Na Piatej avenue, parížskej triede Champs-Élysées alebo londýnskej Bond Street musela mať pritom doteraz svoje zastúpenie každá firma s luxusným tovarom.
Butiky im navrhovali známi architekti, stavali sa z tých najušľachtilejších materiálov a čo najväčšie. Sú to vlastne výkladné skrine značiek, kde sa predáva iba vybraný tovar.
Náklady na jeden takýto butik sa pohybujú medzi 5 až 50 miliónmi eur. Nezáleží na tom, ako obchod zarába, dôležitá je prestíž.
Toto využívajú majitelia nehnuteľností, ktorí dvíhajú ceny každým rokom vyššie. Na Piatej avenue sa vlani za štvorcový meter platilo takmer 30-tisíc dolárov (vyše 28-tisíc eur) ročne.
Menší butik s rozlohou 300 štvorcových metrov tak stojí takmer deväť miliónov dolárov (asi 8,5 milióna eur) ročne.
Podobné butiky pritom majú luxusné značky aj mimo Spojených štátov a Európy, napríklad v ázijskom Kuala Lumpure alebo v Singapure.
Exkluzívne weby
Vysoké ceny, menej turistov v New Yorku, ani drahý dolár ale nie sú jedinou príčinou toho, že sa Ralph Lauren rozhodol zavrieť svoju reprezentačnú predajňu.
Podľa prieskumov totiž stále menej zákazníkov nakupuje v predajniach jednej značky. Radšej utrácajú pohodlne na internete. Luxusné módne domy sa preto musia presťahovať na internet za nimi.
To, čo ušetria na nájmoch, tak zaplatia webovým dizajnérom. Aj vlastná webová stránka alebo komunikácia na sociálnych sieťach musia sprostredkovávať rovnaký pocit exkluzivity ako predtým módne butiky.