PRAHA, BRATISLAVA. Takmer dve tretiny českých domácností kupujú instantnú kávu, približne polovica zas kávu mletú. Až na treťom mieste je káva zrnková a káva v kapsuliach.
Vyplýva to z prieskumu spoločnosti KPMG, ktorá sa tento rok zamerala na nákupné zvyky Čechov. Výsledky prieskumu zverejnili české Hospodárske noviny.
"Zatiaľčo domácnosti s nižším príjmom nakupujú najradšej instantnú, prípadne mletú kávu, s rastúcim príjmom rastie popularita zrnkovej kávy," píšu HN. Pritom instantná káva je podľa českého štatistického úradu dvojnásobne drahšia než zrnková káva.

Vysvetlením podľa HN môže byť fakt, že instantná káva vydrží dlhšie, respektíve na jednu kávu sa minie menej rozpustného prášku.
Naopak, v prípade zrnkovej kávy treba použiť na jednu šálku väčšie množstvo, a preto v konečnom dôsledku stojí dvakrát viac ako instantná káva. Najdrahšie spomedzi všetkých vyšla káva v kapsuliach.
V Česku pribúdajú aj takzvaní "fajnšmekri", ktorí sa zaujímajú o prípravu kávy viac - navštevujú kurzy a skúšajú rôzne prípravy kávy.

"Trend rastúceho dopytu po drahšej káve má však aj výnimku," uvádzajú HN. Tým je, že len minimálny počet Čechov sa zaujíma o kávu s certifikáciou Fair Trade.
Označenie garantuje, že pestovatelia kávy dostali za prácu riadne zaplatené. No takmer polovica Čechov o férovej káve nikdy nepočula.