BRATISLAVA. V internetovom obchode MT-nabytok.sk si už zákazníci nenakúpia. Brnianska spoločnosť Exiteria, ktorá ho prevádzkuje, na seba v utorok podala návrh na insolvenciu.
MT-nábytok bol pritom jednotkou nielen na českom, ale aj na slovenskom trhu. Vlani mal tržby okolo miliardy českých korún, čo je asi 37,5 milióna eur, informoval český web ihned.cz.
Stránka už nefunguje
E-shop je v súčasnosti nefunkčný. „Ospravedlňujeme sa, ale prevádzka e-shopu bola ukončená. Objednávky už nie je možné vykonať,“ oznamuje úvodná stránka. Obchod zmizol aj z facebooku.
Ako dôvod insolvencie firma uvádza, že nezvládla rast objednávok. Začiatkom roka 2016 ju poškodil aj prechod na nový informačný systém, ktorý nefungoval.
"Navrhovateľ nemohol počas takmer dvoch mesiacov vybavovať zákazky. Finančne ho to oslabilo natoľko, že stratu nebolo možné ani po obnovení plnej prevádzky vyrovnať bez vkladu finančných zdrojov tretieho subjektu," píše sa v návrhu na insolvenciu.
Firma však nedokázala získať dosť peňazí a nepomohlo jej ani šetrenie a škrty. "Prevádzka tak bola neudržateľná."
Exiteria dlhuje na mzdách asi 2,8 milióna českých korún a ďalší viac ako milión na zdravotnom a sociálnom poistení (spolu vyše 140-tisíc eur). Obchodné záväzky vyčíslila na 6,35 milióna eur a na cestnej dani dlhuje ďalších 940-tisíc eur.
Firma má zároveň pohľadávky a zásoby v stovkách miliónov českých korún. Väčšina z nich je vymáhateľná, uvádza.
Denník SME sa snažil osloviť MT-nábytok na jeho starej e-mailovej adrese a získať podrobnosti, na správu však nereagoval.
Čo s objednaným nábytkom?
Zákazníci firmy sa na internetových stránkach pýtajú, ako sa môžu dostať k svojmu nábytku a či im niekto vráti peniaze. E-shop to nikde nevysvetlil.
Ak si v posledných týždňoch niečo objednali a tovar im zatiaľ neprišiel, mali by sa skúsiť s obchodom dohodnúť. Adresu firmy, ako aj všetky kontakty, nájdu na faktúre či v obchodných podmienkach.
V prípade, že obchod nereaguje a zákazníci už zaplatili platobnou kartou online, môžu sa obrátiť na svoju banku. Tá sa v rámci reklamačného konania môže pokúsiť získať ich peniaze späť. Ak sa s firmou ani bankou nedohodnú, môžu sa s prihláškou obrátiť na konkurzný súd.
Pri reklamáciách je postup iný, firma by ich mala vybavovať. "Ukončenie prevádzky e-shopu nutne neznamená, že skončila aj firma. Kým funguje, ľudia si môžu uplatniť reklamácie u predajcu," vysvetľuje Miroslav Antoňak, generálny riaditeľ Spotrebiteľského centra.
Reklamácie sa dajú neskôr vybaviť aj u konkurzného správcu.
MT-nábytok vznikol v roku 2011, na Slovensko sa rozšíril o rok neskôr. Zhruba tri štvrtiny tržieb mu zaisťoval český trh, zvyšok slovenský.
V minulom roku otvorila firma e-shop aj v Maďarsku a uvažovala o ďalšej expanzii. Ešte v marci ponúkala na Slovensku 67-percentné zľavy.