Aj tento rok majú niektoré zahraničné startupy plány získať peniaze práve touto formou. A môžu na tom zarobiť aj obyčajní ľudia.
Keď nedávno ohlásil svoj vstup na burzu americký startup Snap, ktorý vlastní populárnu aplikáciu Snapchat, išlo o jednu z väčších verejných ponúk vo sfére startupov. Ambíciou bolo získať do spoločnosti aspoň tri miliardy dolárov na ďalší rozvoj, hoci dovtedy firma vytvárala stratu.
Spoločný záujem ľudí po celom svete rozbehol kolotoč, ktorý sa nedal len tak ľahko zastaviť. Spoločnosť Snap obratom získala pri úvodnej cene 17 dolárov za akciu 3,4 miliardy dolárov.
Hneď na začiatku obchodovania mohli prvotní investori zarobiť, keď sa počas niekoľkých dní cena akcie vyšplhala až na takmer 29 dolárov. Startupy, ktoré vstupujú na burzu, majú isté špecifiká. Niektoré, podobne ako Snapchat, si trúfajú vstúpiť na burzu aj so stratovým podnikaním.
Hoci si tržby Snap zvýšil, prehĺbila sa aj jeho strata. Investorom to však neprekážalo a vo firme, ktorá vedie obľúbenú aplikáciu, vidia potenciál. Finanční analytici ale tieto akcie odporúčajú skôr pre agresívnejších investorov s vidinou dlhodobého vlastnenia.
O mnohých iných, ktorým sa prisudzuje vyššia hodnota, sa zatiaľ iba uvažuje. Profit prináša príklady niektorých, ktoré môžu v tomto roku vstúpiť na burzu.
Spotify
Po Snapchate ide o ďalšiu obľúbenú hudobnú aplikáciu, pri ktorej sa so vstupom na burzu uvažuje už niekoľko rokov.
Tento rok má však Spotify väčší potenciál. Ak by sa odhodlalo vstúpiť na burzu, bude veľmi náročné odhadnúť iniciačnú cenu akcií a ich vývoj. Pretože populárne online spoločnosti doteraz zaznamenávali výrazný dopyt po svojich akciách, možno to očakávať aj v prípade Spotify.
Ešte vlani agentúra Bloomberg uviedla, že Spotify by mohlo vstúpiť na burzu v druhom polroku 2017. Firmu k tomu môžu dotlačiť aj viaceré nevyrovnané úvery a tlak veriteľov. Personálne zmeny v manažmente a úpravy v plánovaní preto môžu zamýšľanému vstupu nasvedčovať.
Okrem toho má firma obrovskú základňu platiacich používateľov a značný podiel v hudobnej brandži. Pre záujemcov je teda dobré sledovať aktuálne dianie okolo firmy a vývoj počas roka.
Nový program pre startupy
Impact Hub Bratislava prináša možnosť registrácie do najväčšieho biznis inkubátora pre spoločensky prospešné projekty a startupy. Partnerom podujatia je aj v tomto roku magazín Profit.
Impact Inkubátor vstúpil už do tretieho ročníka a aj v tomto roku dostanú šancu desiatky projektov a startupov. Rovnako ako minulý rok sa zameriava na dve hlavné sféry: Social Business (spoločensky prospešný biznis) a Technology for Good (prospešné technológie). Program je otvorený pre projekty v štádiu nápadu, ako aj pre rozvinutejšie projekty a startupy.
Vďaka hlavným partnerom programu vybrané projekty a startupy absolvujú inkubátor bezplatne. Aj v tomto roku sa podarilo vytvoriť unikátny inkubačný program, ktorý prináša viacero noviniek a benefitov. Inováciou je, že program je otvorený nielen pre tímy, ale aj pre jednotlivcov s nápadom alebo skúsenosťami. Celý dvojmesačný program je navrhnutý tak, aby sa dal skĺbiť aj s inými študijnými a pracovnými povinnosťami. Prebiehať bude v bratislavskom Impact Hube – www.impacthub.sk, ktorý je hlavným organizátorom a garantom programu.
Program odštartuje 7. – 8. apríla BootCampom pre vybraté tímy, projekty a startupy, ktoré sa kvalifikujú. Registrácia do programu prebieha na http://impacthub.sk/ impactinkubator/. So zaregistrovaním sa treba poponáhľať.
HotelTonight
Je jednou z ďalších online rezervačných služieb. Jej potenciálu uberá práve počet iných konkurenčných aplikácií na rezervovanie ubytovania. To sa prejavilo práve v minulom roku, keď firma musela prepustiť dvadsať percent zamestnancov a hasiť miliónové výdavky.
Napriek všetkému však HotelTonight má potenciál, a to najmä preto, že sa mu podarilo spoločnosť ozdraviť a opäť vytvárať zisk. Udiali sa zmeny vo vedení služby a oproti všetkým ostatným podobným rezervačným službám môže byť spoločnosť HotelTonight jednou z mála, ak nie prvou, ktorá vstúpi na burzu.
Pre agentúru Bloomberg to dokonca potvrdil aj jej výkonný šéf Sam Shank. Bude to zrejme až koncom roka. O rezervačné služby a aplikácie je v súčasnosti obrovský záujem, a tak sa aj na konkurenčnom trhu môže podobná aplikácia presadiť.
S úvodnými investíciami, získanými z úpisu akcií, môže zároveň služba získať väčší podiel na trhu a tým zvýšiť svoju hodnotu akcií. V pozornosti investorov by určite mala byť.
Dropbox a Cloudera
Služba Dropbox sa stala aj pre mnohých Slovákov pomerne dobre známou aplikáciou na úschovu dát. Už dlhšie sa drží na mimoriadne konkurenčnom trhu medzi gigantmi ako Google či Amazon a potvrdzuje, že dokáže uspieť.
Podľa agentúry Bloomberg začala firma riešiť s bankármi podmienky vstupu na burzu, hoci zatiaľ túto možnosť jej výkonný riaditeľ Drew Houston odmieta a tvrdí, že nie je sa kam ponáhľať.
Všetko je podľa neho založené na dobrom načasovaní. S tým sa dá súhlasiť, ale s pribúdajúcim počtom cloudových služieb a spoločností nie je na čo čakať, najmä ak chce Dropbox expandovať. Jasnejšie v tom má podobná služba Cloudera, ktorej šéf pre americkú edíciu časopisu Forbes dokonca už vlani potvrdil, že firma zamýšľa vstúpiť na burzu.
Ako výhodu vidí svoju veľkosť, zameranie a považuje verejné obchodovanie za dobrý krok. Dodáva však, že všetko bude závisieť od vývoja trhu počas roka.
Palantir Technologies
Softvérová spoločnosť, ktorá podniká najmä so štátom v oblasti dát, získava čoraz väčšiu priazeň Trumpovej administratívy. Pretože potrebuje peniaze na ďalšie fungovanie, zvažuje zužitkovať tento svoj potenciál.
Hodnota firmy sa odhaduje až na dvadsať miliárd dolárov a na špecifickom trhu a so špecifickým zameraním je zrejmé, že môže ísť o solídnu investíciu.
Dôvodom vstupu na burzu môže byť aj tlak pôvodných investorov, ktorí do firmy vstúpili ešte v roku 2004 a majú záujem vybrať svoje zisky a investície. Predpokladaný vstup na burzu je podľa všetkého až koncom roka 2017.
Airbnb
So super úspešnými startupmi je to vždy komplikované, zvyčajne je v tom nejaký háčik. Podobne ako Uber či Lyft, ktoré by rovnako mohli zvažovať svoj vstup na burzu, aj ubytovacia služba Airbnb zápasí s reguláciami a legislatívami.
Rovnako ako Uberu sa aj Airbnb darí väčšine prekážok čeliť v každom štáte, kde pôsobí. Od vstupu na burzu obe firmy odrádza najmä fakt, že si na expanziu dokážu so svojím menom a potenciálom pomerne ľahko zarobiť a získať investíciu.
Uber vlani získal päť miliárd dolárov a Airbnb takmer miliardu na fungovanie. Nemusia sa za peniazmi ponáhľať, pričom už dnes sa hodnota Airbnb odhaduje takmer na tridsať miliárd dolárov.
S týmito prostriedkami sa jej darí úspešne aplikovať nové služby a rozširovať svoju pôsobnosť.
Väčšina analytikov hovorí o úvahách byť verejne obchodovanou firmou najskôr v roku 2018.