SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Diaľnice a rýchlostné cesty by sa mali postaviť predovšetkým na medzinárodných trasách a ostatné úseky v rámci Slovenska možno vyriešiť kvalitnejšími cestami I. triedy s povolenou rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu (km/h).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takýto návrh predstavil Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) s tým, že je ochotný o ňom diskutovať s ministerstvom dopravy a ministerstvom financií.

Pri takomto preorganizovaní navrhovanej cestnej siete by sa podľa inštitútu postavili potrebné cesty na Slovensku o päť rokov skôr, než to v súčasnosti plánuje štát a stálo by to o päť miliárd eur menej.

SkryťVypnúť reklamu

"Štát má v tejto oblasti až príliš veľké ambície, ktoré sa dlhodobo nedarí plniť. Plánuje postaviť sieť diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke približne 2000 km, z ktorých dnes reálne stojí asi tretina a asi 10 % sa stavia," vyčíslil riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

To znamená, že aktuálne je na Slovensku v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia a štát plánuje postaviť ešte ďalších 1110 km diaľnic a rýchlostných ciest. Ich výstavba by si podľa IDH vyžiadala približne 19,6 miliardy eur.

Chcú aj modernizovať

Inštitút však navrhuje nechať z už dostavaných diaľnic a rýchlostných 685,25 km a 32,8 km preklasifikovať na cesty I. triedy. Dokončí sa rozostavaných 155,6 km diaľnic a rýchlostných ciest a následne by sa ešte dostavalo ďalších 574,4 km diaľnic a rýchlociest.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň ale chce IDH zmodernizovať alebo prestavať 1130 km ciest I. triedy na rýchlosť 110 km/h a tým zabezpečiť potrebné rýchle cestné spojenie v krajine.

Podľa predsedu správnej rady IDH Ondreja Mateja by sa tak v mnohých úsekoch už existujúce cesty I. triedy len zrekonštruovali a niekde by sa spravili ich preložky, aby napríklad obchádzali mesto.

Prípadne by sa nanovo upravila ich trasa, aby mohli po nich motoristi jazdiť rýchlosťou 110 km/ h oproti súčasnej rýchlosti 90 km/h.

Takéto riešenie si podľa IDH vyžiada náklady na diaľnice a rýchlocesty vo výške 11,57 miliardy eur a na cesty I. triedy to bude 3,39 miliardy eur.

Podľa návrhu IDH by sa tak cestou I. triedy nahradila napríklad plánovaná rýchlostná cesta R7 na juhu Slovenska od Dunajskej Stredy po Lučenec či rýchlostná cesta R3 na Orave.

SkryťVypnúť reklamu

Na výnimku

Čo sa týka financovania tohto návrhu, potrebných 11,57 miliardy eur na diaľnice a rýchlostné cesty by podľa IDH mohol z väčšej časti pokryť úver štátu alebo Národnej diaľničná spoločnosť vo výške 10,5 miliardy eur.

V tomto prípade inštitút navrhuje, aby sa štát pokúsil získať výnimku v Európskej komisii a nemusel úver zarátavať do dlhu. "Rakúsko túto výnimku dosiahlo. Preukázali návratnosť týchto investícií z mýta a diaľničných nálepiek," opísal Matej.

Ďalších približne 1,07 miliardy eur navrhuje IDH prefinancovať cez PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva). Vhodným adeptom na takto financovanú diaľnicu je podľa Mateja úsek na diaľnici D1 Turany - Hubová, keďže jeden ďalší takýto projekt štátny rozpočet ešte zvládne.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade financií na cesty I. triedy vo výške 3,39 miliardy eur navrhuje Matej použiť súčasných 226 miliónov eur ročne po dobu 15 rokov, ktoré sú v súčasnosti určené na cesty I. triedy a následne aj financie, ktoré sa dnes používajú na spolufinancovanie k eurofondom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (25. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  4. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  5. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  6. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  7. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  8. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 210
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 6 686
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 463
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 968
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 159
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 2 905
  7. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 769
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 692

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 937
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 626
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 475
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 287
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 279
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 025
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 012
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 865
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sídla Commerzbank a Deutsche Bank vo Frankfurte.

Banky v eurozóne sú odolné, tvrdí šéfka ECB.


TASR a 1 ďalší 13 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Okrem rakúskej banky tam stále pôsobí aj talianska UniCredit.


TASR 14 h
Juraj Karpiš.

Ekonóm hovorí o Silicon Valley Bank a Credit Suisse.


a 1 ďalší 23. mar
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Banková skupina zvažuje odchod z Ruska už rok.


ČTK 23. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 937
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 626
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 475
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 287
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 279
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 025
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 012
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 865
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu