SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Elektrizujúce premeny z autosalónu v Ženeve

Automobilky sa pripravujú na vek elektromobility, takmer každá koketuje s elektrickým pohonom.

POP.UP POP.UP (Zdroj: Jozef Prosnan)

Jarný ženevský autosalón potvrdil trend rastúcich dátových tokov medzi vodičom a automobilom i medzi automobilom a jeho okolím.

Prepojenie auta s internetom bude čoskoro nevyhnutnosťou. Moderný automobil dospieva do štádia, keď je schopný autonómnej alebo takmer samostatnej jazdy.

Musí však získať dôveru motoristov a zákonodarcov. Investície do modelov s elektrickým alebo hybridným pohonom, ktoré aspoň lokálne odbremeňujú životné prostredie, rastú – nie však skokmi. Ich masívnejšiemu presadeniu stále bráni chýbajúca infraštruktúra.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa vlani v Európe predalo 221 614 elektromobilov a plug-in hybridov, čo je len 1,5 percenta trhu nových osobných automobilov, v roku 2025 ich podiel má vzrásť na štvrtinu.

K tým najodvážnejším exponátom na jarnom ženevskom autosalóne patril Pop.Up, spoločný projekt obojživelného autonómneho modelu spoločností Airbus a Italdesign.

Je zložený z dvojmiestnej kabíny a štvorkolesového podvozku. Poháňa ho dvojzáprah elektromotorov (60 kW/82 k), ktorý mu zabezpečuje dojazd sto kilometrov. Okrem toho sa dá kabína aj s podvozkom zavesiť pod kvadrokoptéru. Tú poháňa osem elektromotorov s doletom ďalších sto kilometrov.

Elekt romotorom poháňaný koncept Toyota i-Tril má byť ideálnym dopravným prostriedkom v čoraz hustejšie osídlovaných megamestách. K tomu poslúži konfigurácia jedného miesta vpredu a dvoch vzadu – ideálna napríklad pre matku s deťmi.

SkryťVypnúť reklamu

V prospech ovládateľnosti zas hovorí systém kĺbového uloženia medzi zadnou nápravou a kabínou. Umožňuje nakláňanie predných kolies a karosérie, zatiaľ čo kolesá zadnej nápravy ostávajú kolmo k vozovke. Minibus VW I.D. Buzz len vzhľadom pripomína éru hippies.

Poháňajú ho elektromotory na prednej a zadnej náprave. Jeho akumulátory sa dajú nabíjať indukčným aj klasickým spôsobom. Keď sa v roku 2020 dostane do sériovej výroby, bude mať akčný rádius 600 kilometrov.

Vozidlo, ktoré svoje okolie monitoruje laserovými skenermi, ultrazvukovými a radarovými senzormi a kamerami, dokáže jazdiť autonómne prostredníctvom systému I.D. Pilot. Poháňajú ho dva elektromotory (343 kW/ 460 k), z 0 na 100 km/h akceleruje za 3,2 sekundy a dosahuje maximálnych 210 km/h. To je navštívenka športovej verzie jedného z dvoch najpredávanejších elektromobilov v Európe. Má karbónovú karosériu a odstránené zadné sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Bude záležať na ohlase publika, či Zoe e-Sport Concept ostane štúdiou, bude pretekárskym autom, alebo sa stane sériovo vyrábaným modelom pre horúce hlavy v ére elektromobility. Elektromobilite by mala vychádzať v ústrety aerodynamika.

Taký je odkaz štúdie Peugeot Shooting Brake Instinkt o funkčnej autonómnej jazde. Kombinuje klasický benzínový štvorvalec a elektromotor, pritom k zníženiu spotreby prispievajú aj aktívne aerodynamické prvky karosérie.

Po prekročení rýchlosti 88 km/h sa predné svetelné telesá vysunú dopredu a malý spojler vykĺzne zo spodnej časti zadného okna. V stánku trojcípej hviezdy svet elektromobility stelesňuje označenie EQ. Zastrešuje sérové elektromobily, elektromotory, akumulátory a nabíjacie stanice – aj experimentálnu štúdiu SUV Mercedes-Benz Generation EQ. Dokumentuje flexibilitu zástavby batérií, počtu a výkonu elektromotorov, rázvoru náprav a rozchodu kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Jednotná platforma sa tak dá využiť v tomto SUV, ako aj v športovom kupé či v klasickej limuzíne. Veľký sedan Pininfarina H600 s protismernými zadnými dverami stavia na originálnom hybridnom pohone, ktorý tvorí elektromotor podporovaný malou plynovou turbínou. Tá predlžuje dojazd.

Systém dosahuje maximálny výkon 600 kW (815 k). Pininfarina H600 akceleruje z pokoja na stovku za 2,9 sekundy, dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h a akčný rádius s plnou nádržou siaha k úrovni tisíc kilometrov.

Navonok tradične chápaný luxusný kabriolet Bentley EXP 12 Speed 6e Concept posádku rozmaznáva kvalitnou kožou, ušľachtilým drevom a lešteným kovom. Pritom ho motorizuje výhradne elektromotor schopný na jedno rýchle indukčné nabitie akumulátorov absolvovať cestu trebárs z Londýna do Paríža (približne 500 km). Minulosť s budúcnosťou spája virtuálny komorník, schopný rezervovať let alebo aj izbu v hoteli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (5. 10. 2022)
USD 0.989
AUD 1.532
CZK 24.544
JPY 143.300
CAD 1.350
GBP 0.873
HUF 417.680
PLN 4.819
CHF 0.977
SEK 10.817

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 15 646
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 333
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 254
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 959
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Dôležitosť duševnej pohody 4 908
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 907
  8. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 635

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  7. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 409
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 658
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 230
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 089
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 792
  6. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 039
  7. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 2 926
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 767
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Index 10/2022

Príbeh oligarchu Michala Lazara a rozhovor so staviteľom krytov v novom INDEXE.


30. sep
Chovatelia sa sťažujú na nízke výkupné ceny mlieka.

Ministerstvo pôdohospodárstva spúšťa novú dotáciu.


18 h
Minister práce Milan Krajniak počas rokovania vlády.

Počas dvoch týždňov bude môcť materskú dávku čerpať súbežne matka aj otec.


SITA 15 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


18 h

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  2. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  3. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  4. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  5. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  6. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  7. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  8. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 409
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 658
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 230
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 089
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 792
  6. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 3 039
  7. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 2 926
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 767
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu