Od 1. júla bude komunikácia so štátom cez elektronické schránky povinná pre väčšinu firiem. Generálny riaditeľ Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES) Norbert Molnár vysvetľuje, že výhodnejšie je vybaviť si podania online v pohodlí domova či kancelárie v ktorúkoľvek hodinu bez obmedzenia úradných hodín, ako stáť v radoch na niektorom z úradov. Výhodou je aj, že si netreba pamätať úradné hodiny.
Aké výhody prináša podnikateľovi aktivácia schránky?
Motiváciou pre podnikateľov môže byť aj zníženie poplatku o polovicu, ak podanie pošlú elektronicky. Aktuálne je prostredníctvom portálu Slovensko.sk možné využiť viac ako 1 500 elektronických služieb. Dá sa požiadať o výpis z registra trestov, podať návrh na vydanie platobného rozkazu, využiť služby živnostenského registra či dopravného inšpektorátu. O každej novej správe v elektronickej schránke môže byť zástupca firmy informovaný prostredníctvom notifikácie na jeho e-mail či cez esemesky, podľa toho, ktorú službu si vyberie.
“Firemné schránky nemusia spravovať sami podnikatelia, môžu na to splnomocniť akúkoľvek inú osobu.
„
Čo všetko potrebuje podnikateľ, aby sa dostal do systému?
Na prístup do elektronickej schránky podnikateľ potrebuje občiansky preukaz s čipom. Aby nedošlo k zneužitiu dokladu napríklad pri krádeži, je potrebné si v oddelení dokladov dať zriadiť aj takzvaný bezpečnostný osobný kód, zjednodušene povedané, akýsi PIN. K elektronickému občianskemu dostane žiadateľ bezplatne aj čítačku, ktorú si pripojí k svojmu počítaču. Na portáli Slovensko.sk je možné stiahnuť si potrebné aplikácie podľa operačného systému. Ak by s tým mali podnikatelia akékoľvek problémy, môžu sa obrátiť na naše ústredné kontaktné centrum, kde im naši školení operátori radi pomôžu. Firemné schránky nemusia spravovať sami podnikatelia, môžu na to splnomocniť akúkoľvek inú osobu podľa svojho uváženia – napríklad asistentku alebo ekonomického riaditeľa. Táto osoba musí mať tiež občiansky preukaz s čipom a bezpečnostným osobným kódom, aby sa do schránky vedela dostať.