Ak jeden z nich vypadne, tak je po dlhodobom efekte. Diagnóza je jasná.
Môže mať efektívna sociálna pomoc vplyv na ekonomiku krajiny?
Ak sociálnu pomoc nasmerujeme na pasivitu a budeme prerozdeľovať prostriedky bez toho, aby sme ťahali ľudí z pasce sociálnej závislosti a zo závislosti od reprodukovania vžitých spôsobov správania sa, tak to bude ekonomicky náročné a bude to mať dosahy na celé komunity. Celé lokality to stiahne do mínusových hodnôt sociálneho a materiálneho kapitálu.
Čo s tým môžeme urobiť?
Veľmi dôležité sú tri politiky: centrálna, ktorá formuje pomoc cez tvorbu komunitných centier, sociálnej terénnej práce a individuálneho prístupu hľadania modelov, ako ľudí zatiahnuť do spoločnosti. Druhou základnou politikou sú dobre zamerané sociálne projekty ušité na mieru. Situácie od lokality k lokalite síce majú spoločného menovateľa, na ktorého vie reagovať centrálna politika, ale sú tu ďalšie špecifické atribúty. Ak ideme pomáhať jednotlivcom alebo skupinám sociálne vylúčených, ktorí sú súčasne aj vytláčaní sociálnymi skupinami majority, ktorá tiež bojuje o svoje miesto v ekonomike, potrebujeme mať na pamäti, že musíme brať ohľad na obe skupiny.
“Ak samospráva spolu s občanmi a ich komunitnými väzbami nie sú súčasťou projektov, tak nemáme nosičov do budúcnosti.
„
Stáva sa, že aj dobré projekty po čase prídu o podporu a musia skončiť.
Úspešné a neúspešné projekty sú závislé od tretieho rozmeru: angažovanosti jednotlivcov a samospráv. Ak samospráva spolu s občanmi a ich komunitnými väzbami nie sú súčasťou projektov, tak nemáme nosičov do budúcnosti.
Čo by malo byť cieľom týchto politík?
Krok za krokom zaraďovanie do štandardného trhu práce. Pretože jediným riešením s ekonomickým prínosom je práve zaradenie sa do trhu práce.
Darí sa nám to na Slovensku?
Je niekoľko obcí, kde to funguje. Najznámejší je Spišský Hrhov, ale je aj mnoho ďalších. V šesťdesiatich obciach sa napríklad podarilo zrušiť segregované rómske osady. Mali by sme sa učiť zo systému ETP, napríklad v poskytovaní mikropôžičiek, a pokúsiť sa ich prispôsobovať práve na miestne pomery.
Dôležití sú aj ľudia, ktorí takúto činnosť koordinujú. Výsledok nevidno okamžite.
Ani pri vzdelávaní nevidno výsledok okamžite. Sú to dlhodobé procesy. Prerušenie procesu znamená dostať sa do efektu kolotoča. Posadíte ľudí na kolotoč nádeje a keď ich jedného dňa bez perspektívy vysadíte, nemôžu z toho mať nič viac ako len krútenie hlavy a ďalšiu zlú skúsenosť.
Stavili ste na prácu s deťmi ako na vidinu sociálneho pokroku?
Najdlhodobejší proces je vzdelanie. Musíme začať od začiatku. Tam, kde nie je kvalifikácia, sa nedá rekvalifikovať. V súčasnosti neplatí, že raz nadobudnuté vzdelanie je celoživotným vzdelaním. Potrebujeme ľudí pripraviť ako na samozrejmosť, že budú musieť so svojou kvalifikáciou neustále niečo robiť. Takúto prirodzenosť musíme budovať od útleho detstva. Myslenie ako vstupenka do lepšej budúcnosti je práve to, čo posúva. Pilotné projekty technických škôl sú toho dôkazom. Naše deti pomocou vyučovania matematiky metódou profesora Milana Hejného ani nevedia, že sa učia matematiku. Preto pre ne ani nie je strašiakom. Ak začneme u najmenších, vyhneme sa výhovorkám, že niekto má s niektorou sférou vzdelávania problém. Ako hovoril Stanko Radič: Stratil som kontakt so svetovou matematikou v štvrtej triede základnej školy. Nám ide o to, aby nikto kontakt s ničím nestrácal a aby to ani nevnímal, že to je mimo neho.